Alennuksia, kaupanpäällisiä ja pakettihintoja : hinnan käyttö kilpailukeinona optikkoliikkeiden sanomalehtimainonnassa
Raitila, Anne-Maria; Valonen-Säilä, Peppi (2009)
Raitila, Anne-Maria
Valonen-Säilä, Peppi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111114376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111114376
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia hinnan käyttöä silmälasimainonnassa. Tarkoituksenamme oli selvittää miten hintaa käytetään mainonnan kilpailukeinona ja tuodaanko mainoksissa muita kilpailukeinoja esiin. Halusimme myös pohtia, olisiko jonkin muun kilpailukeinon esiintuominen järkevää jollekin jo alalla toimivalle ketjulle.
Tutkimusaineisto on kerätty Helsingin Sanomissa julkaistuista optisen alan silmälasimainoksista. Aineisto kattaa 110 mainosta, jotka julkaistiin 1.4.–30.9.2008 ja 73 mainosta ajalta 1.4.–30.9.2009. Ilmoittajia oli molempina vuosina kymmenen, yhteensä 12 eri ilmoittajaa.
Työssä käsitellään markkinoinnin kilpailukeinoja 4P-mallin avulla. Tämän mallin mukaan kilpailukeinot ovat tuote, saatavuus, myynninedistäminen ja hinta. Tutkitussa aineistossa hinta on selkeästi käytetyin pääasiallinen kilpailukeino, ja se tuodaan esiin useimmiten alennettuina hintoina.
Mielestämme suurille optikkoliikeketjuille hinnan käyttö kilpailukeinona on toistaiseksi riskitön ja kannattava vaihtoehto. Kilpailijoista erottumisen näkökulmasta olisi kuitenkin järkevää panostaa muihinkin kilpailukeinoihin. Kilpailijoista erottuminen on ydinkysymys etenkin pienille toimijoille, joille hintatekijöiden käyttö markkinoinnissa ei ole pidemmällä aikavälillä kannattavaa. Niille esimerkiksi erikoistuminen tai laadun ja asiakaspalvelun kehittäminen voisivat tuoda kilpailuedun.
Tutkimusaineisto on kerätty Helsingin Sanomissa julkaistuista optisen alan silmälasimainoksista. Aineisto kattaa 110 mainosta, jotka julkaistiin 1.4.–30.9.2008 ja 73 mainosta ajalta 1.4.–30.9.2009. Ilmoittajia oli molempina vuosina kymmenen, yhteensä 12 eri ilmoittajaa.
Työssä käsitellään markkinoinnin kilpailukeinoja 4P-mallin avulla. Tämän mallin mukaan kilpailukeinot ovat tuote, saatavuus, myynninedistäminen ja hinta. Tutkitussa aineistossa hinta on selkeästi käytetyin pääasiallinen kilpailukeino, ja se tuodaan esiin useimmiten alennettuina hintoina.
Mielestämme suurille optikkoliikeketjuille hinnan käyttö kilpailukeinona on toistaiseksi riskitön ja kannattava vaihtoehto. Kilpailijoista erottumisen näkökulmasta olisi kuitenkin järkevää panostaa muihinkin kilpailukeinoihin. Kilpailijoista erottuminen on ydinkysymys etenkin pienille toimijoille, joille hintatekijöiden käyttö markkinoinnissa ei ole pidemmällä aikavälillä kannattavaa. Niille esimerkiksi erikoistuminen tai laadun ja asiakaspalvelun kehittäminen voisivat tuoda kilpailuedun.