Simulaatiokoulutus tajuttomasta potilaasta
Puhakka, Pauli; Tarkka, Joni (2010)
Puhakka, Pauli
Tarkka, Joni
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111514475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111514475
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli järjestää simulaatiokoulutus aiheesta tajuton potilas. Toimeksiantajanamme toimi Suomen Punaisen Ristin Rovaniemen osaston ensivasteryhmä. Työmme tavoitteena oli antaa asiantunteva koulutus ryhmälle ja toteuttaa heidän tarvitsema lisäkouluttautumisensa ensiavusta sekä samalla kehittää omaa asiantuntijuuttamme ensihoidon osa-alueella. Työstimme opinnäytetyömme hyödyntäen simulaatiokoulutuksen suunnittelun teoreettista viitekehystä. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta suunnittelimme ja järjestimme koulutustilaisuuden Rovaniemen ammattikorkeakoulun ENVI-simulaatioympäristössä.
Työstimme opinnäytetyötämme keväästä 2009 lähtien. Koulutustilaisuuden pidimme toukokuussa 2010. Tilaisuus sisälsi teorialuennon tajuttoman potilaan kohtaamisesta ja ensiavusta. Teoriaosuus koostui suunnittelemastamme koulutuspaketista, jonka diaesityksen avulla esitimme kohderyhmälle. Tilaisuus käsitti myös käytännön opetusta simulaatiokoulutuksena, johon ryhmäläiset osallistuivat pienryhmissä ja suorittivat erilaisia potilastapauksia. Näin he saivat harjoittaa omia taitojaan ja sisällyttää niihin aikaisemmin opittua teoriaa. Lopuksi koulutus koottiin yhteen debriefing-keskustelun avulla potilastapauksista saaduista kokemuksista keskustellen. Koulutukseen osallistui viisi henkilöä ensivasteryhmästä.
Saamamme palautteen perusteella voimme todeta, että koulutustilaisuus oli onnistunut kokonaisuus. Ensivasteryhmä sai teoriatiedon kertausta tajuttoman potilaan kohtaamisesta ja ensiavusta. Käytännön harjoittelu simulaatiokoulutuksen avulla koettiin mielekkääksi tavaksi oppia ja kerrata asioita. Simulaatiokoulutusta toivottiin järjestettävän jatkossa useammin. Koulutustilaisuus vastasi toimeksiantajamme tarpeeseen järjestää ensivasteryhmille määrättyä vuosittaista lisäkoulutusta.
Tässä opinnäytetyön raportissa esitellään simulaatiokoulutuksen suunnittelun teoreettinen viitekehys, koulutustapahtuman suunnittelun ja toteutuksen prosessi ja arvioidaan koulutustapahtuman onnistumista kerätyn palautteen pohjalta. Raportti sisältää myös pohdintaa työn vaikutuksesta tekijöiden ammatilliseen kasvuun.
Työstimme opinnäytetyötämme keväästä 2009 lähtien. Koulutustilaisuuden pidimme toukokuussa 2010. Tilaisuus sisälsi teorialuennon tajuttoman potilaan kohtaamisesta ja ensiavusta. Teoriaosuus koostui suunnittelemastamme koulutuspaketista, jonka diaesityksen avulla esitimme kohderyhmälle. Tilaisuus käsitti myös käytännön opetusta simulaatiokoulutuksena, johon ryhmäläiset osallistuivat pienryhmissä ja suorittivat erilaisia potilastapauksia. Näin he saivat harjoittaa omia taitojaan ja sisällyttää niihin aikaisemmin opittua teoriaa. Lopuksi koulutus koottiin yhteen debriefing-keskustelun avulla potilastapauksista saaduista kokemuksista keskustellen. Koulutukseen osallistui viisi henkilöä ensivasteryhmästä.
Saamamme palautteen perusteella voimme todeta, että koulutustilaisuus oli onnistunut kokonaisuus. Ensivasteryhmä sai teoriatiedon kertausta tajuttoman potilaan kohtaamisesta ja ensiavusta. Käytännön harjoittelu simulaatiokoulutuksen avulla koettiin mielekkääksi tavaksi oppia ja kerrata asioita. Simulaatiokoulutusta toivottiin järjestettävän jatkossa useammin. Koulutustilaisuus vastasi toimeksiantajamme tarpeeseen järjestää ensivasteryhmille määrättyä vuosittaista lisäkoulutusta.
Tässä opinnäytetyön raportissa esitellään simulaatiokoulutuksen suunnittelun teoreettinen viitekehys, koulutustapahtuman suunnittelun ja toteutuksen prosessi ja arvioidaan koulutustapahtuman onnistumista kerätyn palautteen pohjalta. Raportti sisältää myös pohdintaa työn vaikutuksesta tekijöiden ammatilliseen kasvuun.