Näytä suppeat kuvailutiedot

Toimintojen kehittäminen Turun Kiinteistöpalveluliikelaitoksessa

Soikkeli, Timo (2010)

dc.contributor.authorSoikkeli, Timo
dc.date.accessioned2010-11-15T11:42:53Z
dc.date.available2010-11-15T11:42:53Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2010111514464
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/21393
dc.description.abstractOpinnäytetyön aiheena on toimintojen kehittäminen Turun Kiinteistöpalveluliikelaitoksessa. Kyseessä on kvalitatiivinen ja intensiivinen tapaustutkimus. Opinnäytetyössä tarkastellaan Turun Kiinteistöpalveluliikelaitoksen toimintoja, eri yksiköiden välistä yhteistyötä ja niissä ilmeneviä ongelmia ja kehityskohteita. Tutkimuskysymyksiä ovat: Miten eri palvelut toimivat keskenään Turun Kiinteistöpalveluliikelaitoksessa? Miten Turun Kiinteistöpalveluliikelaitoksen toimintoja voitaisiin kehittää tehokkaimmiksi? Opinnäytetyön aihe lähti Turun Kiinteistöpalveluliikelaitoksen tarpeesta. Turun Kiinteistöpalveluliikelaitoksen on määrä päättää vuoden 2010 loppuun mennessä, tehdäänkö laitoksesta osakeyhtiö. Vuoden 2010 loppuun mennessä on syytä tutkia, miten toimintoja saataisiin tehostettua siten, että pystyttäisiin kilpailemaan yksityisillä markkinoilla. Työ- ja kustannustehokkuuden lisäämiseksi Turun Kiinteistöpalveluliikelaitoksessa on alettu tekemään yhdistelmätyötä eri palveluiden kesken kokeilukohteissa. Turun Kiinteistöpalveluliikelaitoksen tuottamat palvelut ovat kiinteistönhoito-, siivous-, ruoka- ja käyttäjäpalvelut. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyöhön haastateltiin kevään 2010 aikana yhdeksää ja vielä syksyllä yhtä Turun kaupungin työntekijää. Haastattelut kestivät puolesta tunnista tuntiin haastateltavasta riippuen. Varsinaisten aineistohaastattelujen lisäksi haastateltiin elokuussa 2010 Ruokapalvelukeskus Katerinkin hallinnon henkilökuntaa, jotta saatiin kartoitetuksi Turun Kiinteistöpalveluliikelaitoksen eri yksiköiden hallintojen toimintojen yhdistämismahdollisuuksia. Haastattelujen tuloksien perusteella Turun Kiinteistöpalveluliikelaitoksen toimintojen tärkeimmät onnistumisten edellytykset ovat henkilöstön asenne, henkilöstön koulutus ja perehdytys, palveluiden tuotteistus, palveluiden laadun tasaisuus ja siivous- ja ruokapalveluiden yhteistyö. Olisi myös hyvä, jos eri palvelut saataisiin samaan palvelusopimukseen. Kustannustehokkuutta voitaisiin parantaa palveluiden tuottamisen yhdistämisen lisäksi myös hallinnon, aine- ja laitehankintojen sekä laskutus- ja toimintajärjestelmien yhdistämisellä.fi
dc.description.abstractThe present bachelor’s thesis focuses on operation development in Turku Municipal Property Services. It is a qualitative and intensive case study. The study examines Turku Municipal Property Services’ operations, collaboration between the units, and occurring problems and improvement areas. The research questions are: How do different services collaborate in Turku Municipal Property Services? How could operations of Turku Municipal Property Services be developed to be more efficient? The study was commissioned by Turku Municipal Property Services. Turku Municipal Property Services have to decide whether to become an incorporated company or not by the end of 2010. Therefore by then it is important to study how operations could be made efficient enough to compete in the open market. To improve work- and cost-efficiency Turku Municipal Property Services have started to produce combination work between different services in test-real es-tates. The services that Turku Municipal Property Services produce are maintenance-, cleaning-, food- and user-services. The study was conducted by using theme-interview as the study method. The material-interviews were conducted with ten Turku city employees. Nine of the interviews took place in the spring 2010 and one of them in the autumn 2010. The interviews lasted from a half an hour to an hour depending on the interviewee. In addition to the actual material-interviews, the em-ployees of Ruokapalvelukeskus Katerinki’s administration were interviewed in August 2010 to explore the possibilities of combining the administrative operations of different units in Turku Municipal Property Services. The results of the interviews show that the most important requirements for operations to suc-ceed in Turku Municipal Property Services are the attitude of the personnel, education and in-duction of the personnel, productisation of services, stability of service quality, as well as col-laboration between food- and cleaning-services. It would also be ideal if all the produced ser-vices were gathered under the same contract. Cost-efficiency could be improved besides by collaboration between services, by combining administrative operations, material and equip-ment purchasing, as well as invoicing- and operation-systems.en
dc.language.isofin
dc.publisherTurun ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleToimintojen kehittäminen Turun Kiinteistöpalveluliikelaitoksessafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/110
dc.organizationTurun ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysatilapalvelut
dc.subject.ysakiinteistöjohtaminen
dc.subject.ysapalveluliiketoiminta
dc.subject.ysapalvelutuotanto
dc.contributor.organizationTurun ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordtilapalvelut
dc.subject.keywordkiinteistöjohtaminen
dc.subject.keywordpalveluliiketoiminta
dc.subject.keywordpalvelutuotanto
dc.subject.keywordtapaustutkimus
dc.subject.specializationToimitilapalvelut
dc.subject.degreeprogramfi=Majoitus- ja ravitsemisala|sv=Inkvarterings- och kosthållsbranschen|en=Hotel and Restaurant|
dc.subject.disciplinePalvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot