Marketing male cosmetics, a review of Lumene For Men products success to date and ideas for improvement
Tiainen, Pauliina (2010)
Tiainen, Pauliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082312730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082312730
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä suomalaisen kosmetiikkayrityksen Lumene Oy:n kanssa. Työn pääaiheena oli tutkia suomalaisia miehiä kosmetiikan kuluttajina. Tutkimustulosten pohjalta oli tarkoituksena selvittää mahdollisia syitä siihen, miksi miesten kosmetiikan kulutus Suomessa ei ole vastannut aiempia ennusteita, keskittyen Lumeneen ja heidän For Men -tuotesarjaansa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, onko muutosta havaittavissa suhteessa Lumenen aiempaan tutkimukseen. Käytännössä edelleen vain suhteellisen pieni osa suomalaisista miehistä käyttää erilaisia kosmetiikkatuotteita, joten periaatteessa mahdollisuuksia lisätä käyttäjämäärää löytyisi. Tutkimustuloksista oli tarkoituksena koota ehdotuksia sekä löytää mahdollisia keinoja Lumenelle, jotta toimintaa pystyttäisiin kehittämään tulevaisuudessa. Tutkimuksen alaongelmiksi nousivat mitkä tuotteet ovat olennaisimpia, sekä millaiset myynti -ja markkinointikeinot ovat sopivimpia miehille. Lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa miesten yleistä asennetta ja suhtautumista kosmetiikkaan, sekä mahdollisia motivaatiotekijöitä kosmetiikkatuotteiden käyttöä ja markkinointia ajatellen. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin online-kyselylomakkeella, johon vastasi 99 miestä, sekä haastattelemalla henkilökohtaisesti viittä eri ikäluokan edustajaa. Tutkittaessa ilmeni, etteivät mielipiteet ja asenteet juurikaan ole muuttuneet suhteessa aiempaan. Periaatteessa kiinnostusta löytyi edelleen, mutta tuotevalikoima oli liian laaja. Lumene For Men -tuotteet miellettiin hyvännäköisiksi, hyväntuoksuisiksi ja toimiviksi, miehille sopiviksi tuotteiksi. Myös mielipiteet sarjan mainoksista olivat erittäin positiivisia. Käytännössä pääongelmiksi paljastuivat yleinen tietämättömyys koko kosmetiikasta ja For Men -tuotteista, vähäiset ja sopimattomat myyntipisteet, mainonnan vähyys sekä liian korkea hinta. Lumenen tulisi näin ollen keskittyä karsimaan For Men -tuotevalikoimaansa, harkita uutta hinnoittelua, panostaa enemmän tehokkaampaan ja sopivampaan jakeluun, sekä pyrkiä parantamaan sarjan tunnettuutta lisäämällä toimivampaa mainontaa ja promootiota.