Visibility from Tourism Marketing : Case: Keskipiste Travel Association R.A.
Repo, Kati (2010)
Repo, Kati
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111614545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111614545
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on esittää Keskipisteen Matkailu Ry:lle ehdotus parhaasta markkinointikanavasta, sekä tutkiskella jäsenyritysten käsityksiä eri asioista. Tämä työ toteutettiin keväällä ja syksyllä 2010. Työn teoria käsittelee matkailuyhdistyksen kannalta oleellisia turismin markkinointi käsitteitä. SWOT Analyysi toteutettiin myös keskipiste-alueelle. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä valittiin henkilökohtaisten jäsenhaastattelujen metodiksi. Kokonaisuudessaan kymmenen yrittäjää osallistui haastatteluihin. Haastattelujen sisältö koski yrittäjän käsityksiä asiakkaista, markkinointikanavista ja alueen palveluista, sekä heidän omia näkemyksiä turismin kehittämisestä keskipiste-alueella. Haastattelun pohjalta syntyi alueelle tavallisimmat asiakasryhmät sekä muita turismin markkinoinnin kannalta hyviä ideoita yhdistykselle. Teoriaan perustuva markkinointikanavavertailu ja -valinta tehtiin käyttäen seuraavia käsitteitä vertailussa: edut, haitat, ilmestymistiheys, kohdistamismahdollisuudet, kohteiden keskittyminen, kulut, kampanjan monimutkaisuus ja median rajoitteet. Vertailtuja kanavia (Internet, sanomalehdet, lehdet, messut, tapahtumat, mainostaulut, tienvarsikyltit/taulut ja radio) myös pohdittiin niiden soveltuvuudesta alueen kohderyhmien kanssa. Johtopäätös oli että vain yhden kanavan käyttäminen ei ole suositeltavaa nykymaailmassa. Yrityksien täytyisi muodostaa medioista yhteensopiva sekoitus jotta markkinoinnissa saataisiin parhaat mahdolliset tulokset ja että lisää näkyvyyttä saavutettaisiin. Keskipisteen Matkailu Ry:lle parhaat kanavat olisivat Internet, paikalliset sanomalehdet sekä messut.