Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lasten kokemuksia ystävyydestä Lassin vuoropäiväkodissa

Ojala, Ninni; Poikola, Susanna (2010)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Ojala_Ninni.pdf (236.0Kt)
Lataukset: 


Ojala, Ninni
Poikola, Susanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714641
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla 4-6-vuotiaiden lasten kokemuksia ystävyydestä vuorohoitoympäristössä. Tavoitteena on, että lapset saavat äänensä kuuluviin, mikä lisää heidän osallisuuttaan heitä itseään koskevissa asioissa. Tutkimustulosten kautta varhaiskasvatuksen ammattilaiset tulevat tietoisemmiksi lasten kokemuksista, mikä auttaa heitä omien työtapojen kehittämisessä lapsilähtöisemmäksi sekä lasten ystävyyssuhteet paremmin huomioiviksi ja tukeviksi. Tutkimuksessa haetaan vastausta tutkimustehtävään: Millaisia kokemuksia lapsilla on ystävyydestä vuorohoidossa?

Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelemme varhaiskasvatusta ja vuorohoitoa sekä päiväkoti-ikäisten lasten ystävyyttä. Varhaiskasvatus ja vuorohoito ovat konteksteja, joissa lasten ystävyys tässä tutkimuksessa toteutuu. Lasten ystävyyttä tarkastelemme erityisenä toverisuhteena, jossa leikillä on suuri merkitys. Käsittelemme myös ystävyyden merkitystä, sen toteutumista päiväkotiympäristössä ja päiväkoti-ikäisen lapsen sosiaalista kehitystä.

Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusaineiston keräsimme toukokuussa 2010 teemahaastattelulla neljältä 4-6 -vuotiaalta lapselta. Aineiston analyysin toteutimme aineistolähtöisesti käyttäen analyysitapana teemoittelua.

Tutkimustulosten mukaan lapsilla oli pitkäkestoisia ystävyyssuhteita toisiin vuorohoidossa oleviin lapsiin. Ystävyyden toteutumisessa suuri merkitys oli leikillä, sillä lapset määrittelivät ystävän leikin kautta. Päivähoidossa tulisikin tukea lasten välisiä ystävyyssuhteita järjestämällä tilaa ja aikaa erityisesti lasten vapaalle leikille. Tulosten mukaan lapset kokivat päiväkodissa olon mielekkääksi juuri siellä olevien ystävien ja leikkimahdollisuuksien vuoksi. Vuorohoidon erityispiirteet muovasivat lasten välistä ystävyyttä, sillä vuorohoitoympäristö sisälsi lasten leikkiä, ja sitä kautta myös ystävyyttä, mahdollistavia ja häiritseviä tekijöitä. Vuorohoidossa olevat lapset osoittautuivat helposti muiden lasten kanssa toimeentuleviksi, kykeneviksi liittymään erilaisiin ryhmiin, leikkimään erilaisissa kokoonpanoissa ja luomaan uusia toverisuhteita vaivatta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste