Monikulttuurinen työ Helsingin itäisen alueen leikkipuistoissa
Toikkanen, Kaisa (2010)
Toikkanen, Kaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814658
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kartoittaa Helsingin itäisen alueen leikkipuistojen monikulttuurisen työn suunnitelmia ja niistä esiin nousevia kehittämisideoita. Hain vastauksia kysymyksiin, miten monikulttuurisuus määritellään leikkipuistojen suunnitelmissa, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa toiminnassa ja kuinka työtä tulisi kehittää työntekijöiden näkökulmasta. Lähtökohtana työlle oli Leikkipuistojen kehittämishanke 2006-2008. Opinnäytetyö oli osa Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Helsingin kaupungin itäisen perhekeskuksen monikulttuurisen sosiaaliohjauksen Osmos-hanketta.
Opinnäytetyö on laadullinen. Aineistona opinnäytetyössä on Helsingin itäisen alueen leikkipuistojen monikulttuurisen työn suunnitelmat. Analyysimenetelmänä olen käyttänyt sisällönanalyysiä. Teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalipedagoginen teoria ja Madsenin sosiaalipedagogisen toimintapätevyyden malli.
Tuloksista kävi ilmi, että monikulttuurisuuteen ja sen kehittämiseen liittyvät asiakkaiden tasa-arvoisuus, erilaisten kulttuurien ymmärtäminen, kieliongelmat ja vuorovaikutuksen merkitys. Leikkipuistojen monikulttuurinen työ sisälsi dialogisuutta, osallisuuteen kannustamista sekä tarpeen ammatilliseen kehittämiseen. Ammatillisuuden kehittämisessä korostui tarve kehittää yhteistyötä kehittävää eli kommunikatiivista pätevyyttä sekä analyyttistä eli tieteellistä pätevyyttä.
Toimenpide-ehdotuksina ovat sekä kulttuurien tuntemusta edistävien että vuorovaikutusta lisäävien menetelmien koulutus sekä Madsenin ammatillisen pätevyyden mallin käyttäminen monikulttuurisen työn kehittämisessä. Jatkotutkimuksen aiheeksi ehdotan leikkipuistojen monikulttuuristen asiakkaiden osallisuuden ja osallistumisen tutkimista.
Opinnäytetyö on laadullinen. Aineistona opinnäytetyössä on Helsingin itäisen alueen leikkipuistojen monikulttuurisen työn suunnitelmat. Analyysimenetelmänä olen käyttänyt sisällönanalyysiä. Teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalipedagoginen teoria ja Madsenin sosiaalipedagogisen toimintapätevyyden malli.
Tuloksista kävi ilmi, että monikulttuurisuuteen ja sen kehittämiseen liittyvät asiakkaiden tasa-arvoisuus, erilaisten kulttuurien ymmärtäminen, kieliongelmat ja vuorovaikutuksen merkitys. Leikkipuistojen monikulttuurinen työ sisälsi dialogisuutta, osallisuuteen kannustamista sekä tarpeen ammatilliseen kehittämiseen. Ammatillisuuden kehittämisessä korostui tarve kehittää yhteistyötä kehittävää eli kommunikatiivista pätevyyttä sekä analyyttistä eli tieteellistä pätevyyttä.
Toimenpide-ehdotuksina ovat sekä kulttuurien tuntemusta edistävien että vuorovaikutusta lisäävien menetelmien koulutus sekä Madsenin ammatillisen pätevyyden mallin käyttäminen monikulttuurisen työn kehittämisessä. Jatkotutkimuksen aiheeksi ehdotan leikkipuistojen monikulttuuristen asiakkaiden osallisuuden ja osallistumisen tutkimista.