Brändistrategian laatiminen b-to-b-asiantuntijapalveluita tarjoavalle yritykselle
Viita-aho, Tuire (2010)
Viita-aho, Tuire
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814673
Tiivistelmä
Opinnäytetyö laadittiin toimeksiantona b-to-b-asiantuntijapalveluita tarjoavalle yritykselle, josta käytetään työn luottamuksellisuuden vuoksi nimeä Toimeksiantajayritys Oy. Yritys haluaa kehittää toimintaansa, sillä sen tunnettuus ja brändi-imago eivät ole toivotulla tasolla. Brändistrategian avulla on tarkoitus saada tähän muutos. Vahva brändi on Toimeksiantajayritykselle tärkeä etenkin asiakashankinnassa ja hintamielikuvan luomisessa, mutta sen tarkoitus on myös lisätä yrityksen kiinnostavuutta työpaikkana.
Työssä selvitettiin ensin, kuinka brändistrategia laaditaan etenkin Toimeksiantajayrityksen kaltaiselle yritykselle, ja mitä sen laatimisessa on syytä ottaa huomioon. Yrityksen toiveesta brändin visuaalista identiteettiä ei kuitenkaan käsitelty, ja myös brändistrategian jalkautus rajattiin työn ulkopuolelle. Näiden sijaan työhön sisällytettiin katsaus yrityksen brändiviestintään. Työn lopputuloksena syntyi perusteltu ehdotus Toimeksiantajayrityksen brändistrategiaksi sekä yrityksen brändiviestinnän linjauksiksi. Nämä osa-alueet ovat kuitenkin luottamuksellisia, eikä niitä ole siksi sisällytetty julkaistavaan työhön.
Brändistrategiaa varten haastateltiin Toimeksiantajayrityksen johtoa, työntekijöitä sekä nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita. Haastattelut olivat luottamuksellisia, ja vastauksia tarkasteltiin työssä kokonaisuutena.
Työ osoittaa, että brändistrategian laatimiseen ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa ja että sitä käsittelevä kirjallisuus on varsin ristiriitaista. Brändistrategian laatiminen etenee samalla tavalla riippumatta siitä, onko kyse yritys- vai kuluttajamarkkinoilla toimivasta yrityksestä. Yritys- ja kuluttajamarkkinoilla toimivien yritysten brändiviestinnässä käytetään kuitenkin hieman eri kanavia ja keinoja. B-to-b-asiantuntijapalveluita tarjoaville yrityksille tyypillisin ratkaisu on toimia yhdellä brändillä.
Toimeksiantajayritykselle laadittu brändistrategia on toteuttamiskelpoinen ainakin teoriassa. Kilpailijoista oli kuitenkin haastavaa saada kattavasti tietoa, mikä saattaa vaikuttaa tulosten luotettavuuteen. Lisäksi yrityksen visio oli uudistettava ennen brändistrategian laatimista. Uuden vision laatiminen jäi opinnäytetyön tekijän vastuulle, mikä oli varsin poikkeuksellinen ratkaisu yritykseltä. Työstä on Toimeksiantajayritykselle joka tapauksessa todellista hyötyä, vaikka yritys ei päättäisikään toteuttaa brändistrategiaa sellaisenaan. Työ tarjoaa kattavan ja perustellun pohjan yrityksen toiminnan kehittämiseen.
Työssä selvitettiin ensin, kuinka brändistrategia laaditaan etenkin Toimeksiantajayrityksen kaltaiselle yritykselle, ja mitä sen laatimisessa on syytä ottaa huomioon. Yrityksen toiveesta brändin visuaalista identiteettiä ei kuitenkaan käsitelty, ja myös brändistrategian jalkautus rajattiin työn ulkopuolelle. Näiden sijaan työhön sisällytettiin katsaus yrityksen brändiviestintään. Työn lopputuloksena syntyi perusteltu ehdotus Toimeksiantajayrityksen brändistrategiaksi sekä yrityksen brändiviestinnän linjauksiksi. Nämä osa-alueet ovat kuitenkin luottamuksellisia, eikä niitä ole siksi sisällytetty julkaistavaan työhön.
Brändistrategiaa varten haastateltiin Toimeksiantajayrityksen johtoa, työntekijöitä sekä nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita. Haastattelut olivat luottamuksellisia, ja vastauksia tarkasteltiin työssä kokonaisuutena.
Työ osoittaa, että brändistrategian laatimiseen ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa ja että sitä käsittelevä kirjallisuus on varsin ristiriitaista. Brändistrategian laatiminen etenee samalla tavalla riippumatta siitä, onko kyse yritys- vai kuluttajamarkkinoilla toimivasta yrityksestä. Yritys- ja kuluttajamarkkinoilla toimivien yritysten brändiviestinnässä käytetään kuitenkin hieman eri kanavia ja keinoja. B-to-b-asiantuntijapalveluita tarjoaville yrityksille tyypillisin ratkaisu on toimia yhdellä brändillä.
Toimeksiantajayritykselle laadittu brändistrategia on toteuttamiskelpoinen ainakin teoriassa. Kilpailijoista oli kuitenkin haastavaa saada kattavasti tietoa, mikä saattaa vaikuttaa tulosten luotettavuuteen. Lisäksi yrityksen visio oli uudistettava ennen brändistrategian laatimista. Uuden vision laatiminen jäi opinnäytetyön tekijän vastuulle, mikä oli varsin poikkeuksellinen ratkaisu yritykseltä. Työstä on Toimeksiantajayritykselle joka tapauksessa todellista hyötyä, vaikka yritys ei päättäisikään toteuttaa brändistrategiaa sellaisenaan. Työ tarjoaa kattavan ja perustellun pohjan yrityksen toiminnan kehittämiseen.