Eurooppalaisin silmin : Helsingin ammattikorkeakoulu Stadian optometrian opetussuunnitelma vertailtuna Eurooppadiplomiin
Rauma, Martta; Tarhonen, Paula (2010)
Rauma, Martta
Tarhonen, Paula
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714584
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli vertailla Helsingin kaupungin ammattikorkeakoulu Stadian optometrian opetussuunnitelmaa Euroopan Optometrian ja Optiikan Neuvoston Eurooppadiplomiin. Tarkoituksenamme oli selvittää opetussuunnitelman vertailukelpoisuutta kansainvälisellä tasolla. Opinnäytetyössä tarkastelimme optometrian opetussuunnitelmaa, sen heikkouksia ja vahvuuksia kansainväliseen Eurooppadiplomiin verrattuna.
Vuoden 2005 optometrian opetussuunnitelma ei ole kovin lähellä Eurooppadiplomin vaatimustasoa. Koska nykymuotoista opetussuunnitelmaa ei ole rakennettu tarkasti eriteltyjen yksityiskohtien varaan, voidaan todeta, etteivät vastaavuudet nouse kovin korkealle tasolle. Vertailua tehdessämme havaitsimme opetussuunnitelman suurpiirteisyyden. Kurssien sisällöt on määritelty viralliseen opetussuunnitelmaan suppeasti, mikä vaikeuttaa todellista kurssisisältöjen vertailua. Tarkasteltaessa tutkimustuloksia on siis otettava huomioon, että vertailu koskee opetussuunnitelmaa, eikä ole rinnastettavissa varsinaiseen opetuksen sisältöön.
Optometristin työn harjoittamista säätelevät lait ja asetukset rajoittavat osaltaan opetussuunnitelman sisältöä. Ammattikorkeakoululaki säätää tiettyjä pakollisia korkeakoulututkinnolle kuuluvia opintokokonaisuuksien sisältöjä. Lain rajoittamana koulutusohjelman opetussuunnitelmaa ei voida muokata itsenäisesti.
Vaikka Helsingin ammattikorkeakoulu Stadian optometrian koulutusohjelman opetussuunnitelmassa on puutteita Eurooppadiplomiin verrattuna, se kuitenkin pärjää hyvin vertailussa kansainvälisellä tasolla. Euroopan maista edustamme osaamisessa keskitasoa.
Vuoden 2005 optometrian opetussuunnitelma ei ole kovin lähellä Eurooppadiplomin vaatimustasoa. Koska nykymuotoista opetussuunnitelmaa ei ole rakennettu tarkasti eriteltyjen yksityiskohtien varaan, voidaan todeta, etteivät vastaavuudet nouse kovin korkealle tasolle. Vertailua tehdessämme havaitsimme opetussuunnitelman suurpiirteisyyden. Kurssien sisällöt on määritelty viralliseen opetussuunnitelmaan suppeasti, mikä vaikeuttaa todellista kurssisisältöjen vertailua. Tarkasteltaessa tutkimustuloksia on siis otettava huomioon, että vertailu koskee opetussuunnitelmaa, eikä ole rinnastettavissa varsinaiseen opetuksen sisältöön.
Optometristin työn harjoittamista säätelevät lait ja asetukset rajoittavat osaltaan opetussuunnitelman sisältöä. Ammattikorkeakoululaki säätää tiettyjä pakollisia korkeakoulututkinnolle kuuluvia opintokokonaisuuksien sisältöjä. Lain rajoittamana koulutusohjelman opetussuunnitelmaa ei voida muokata itsenäisesti.
Vaikka Helsingin ammattikorkeakoulu Stadian optometrian koulutusohjelman opetussuunnitelmassa on puutteita Eurooppadiplomiin verrattuna, se kuitenkin pärjää hyvin vertailussa kansainvälisellä tasolla. Euroopan maista edustamme osaamisessa keskitasoa.