Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

DIABEETIKKOJEN ASENTEET JA VALMIUDET SÄHKÖISEEN AJANVARAUKSEEN

Nevala, Maarit (2010)

 
Avaa tiedosto
MaaritNevala.pdf (919.6Kt)
Lataukset: 


Nevala, Maarit
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111114387
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata diabeetikoiden asenteita ja valmiuksia
käyttää sähköistä ajanvarausjärjestelmää internetin välityksellä. Lisäksi
diabeetikoilta tiedusteltiin mahdollisia kehittämistarpeita asiointipalvelun
kehittämiseen. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen tutkimusote.
Tutkimus toteutettiin survey-tyyppisellä tutkimusstrategialla avoimen
kyselytutkimuksen avulla. Tutkimukseen osallistui 30 satunnaisesti valikoitunutta
diabeetikkoa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Sähköisen asioinnin valmiuteen vaikuttivat laitteiston omistaminen sekä internetin
hallinnan taidot. Tietotekniikan taitoihin saatiin koulutusta kansalaisopistojen
kursseilta, työpaikkojen koulutuksista, itsenäisesti kokeilemalla tai taustatukeen
turvautumalla. Tietoteknisissä ongelmatilanteissa apua saatiin perheenjäseniltä,
ystäviltä, alan asiantuntijoilta tai tukipalveluista. Tietokoneella työskentelyn
esteeksi nousivat silmäsairaudet ja sivustojen rakenne. Sähköiseen asiointiin
asennoiduttiin positiivisesti ja se kuvailtiin nykyaikaiseksi ja joustavaksi
asiointikeinoksi, joka ei ollut sidoksissa aikaan tai paikkaan. Asiakkaalla oli
mahdollisuus valita itselleen sopivin ajankohta ja asioida itsenäisesti. Lisäksi
säästyi aikaa ja rahaa. Huolta aiheuttivat ihmiset, joilla ei ollut laitteistoa tai taitoa
sähköiseen asiointiin. Puhelinpalvelua toivottiin vaihtoehtoiseksi
palvelumuodoksi. Tärkeimmäksi kehitystarpeeksi nousi palvelujen esteettisyys,
tietoturvariskit sekä kansalaisten tietoteknisten taitojen kehittäminen.
Tutkimustulokset antavat tietoa sähköisen asioinnin kehittämiseen.
Asiakaslähtöisellä tutkimuksella kartutetaan palvelun käyttäjien asenteita ja
valmiuksia, jotka voidaan huomioida palvelun suunnittelussa. Näin palvelusta
saadaan asiakasystävällinen ja kaikkia palveleva tuote.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste