Sosionomit (AMK) päiväkodeissa. : Perheet osana päiväkotityötä
Huotari, Anne; Eskelinen, Outi (2010)
Huotari, Anne
Eskelinen, Outi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914804
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin päiväkodissa työskentelevien sosionomien (AMK) vahvuuksia tukea perheitä. Vähäisen tutkimisen takia tutkimuksen tavoitteena oli antaa tietoa sosionomien (AMK) ammatillisesta asiantuntijuudesta varhaiskasvatuksessa. Ammatillinen asiantuntijuus rajattiin koskemaan perheiden tukemista. Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata sosionomien (AMK) vahvuuksia perheiden kanssa tehtävästä työstä soveltamalla sosiaalipedagogiikkaa. Tutkimuksessa käytettiin myös varhaiskasvatuksen keskeisiä lakeja ja asetuksia.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti. Haastatteluihin osallistui iisalmelaisista päiväkodeista viisi sosionomia (AMK). Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että perheiden kohtaaminen ja tukeminen arjessa ovat sosionomien (AMK) vahvuuksia. Sosionomeilla (AMK) on myös valmiuksia osallistaa perheitä päiväkodin arkeen, vaikka perheiden nykyinen osallisuus on vähäistä. Johtopäätöksenä tutkimustuloksista ilmenee päiväkodin muuttunut työnkuva, jossa lapsen lisäksi huomioidaan koko perhe. Tulokset osoittivat sosionomeilla (AMK) olevan vahvuuksia perheiden kanssa tehtävään työhön.
Haastateltavat olivat tutkimuksessa mukana vapaaehtoisesti. Tutkimustiedot ovat nimettömiä ja luottamuksellisia. Tutkimustuloksista ilmeni sosionomien (AMK) ammatillisen asiantuntijuuden vahvuudet perheiden tukemisen kannalta. Opinnäytetyötämme voivat hyödyntää työelämän edustajat huomioimalla sosionomien (AMK) vahvuuksia päiväkodeissa. Jatkotutkimusaiheeksi nousi laajempi sosionomien (AMK) ammatillisen asiantuntijuuden tutkiminen sekä lastentarhanopettajien näkemyksien ja osaamisen tutkiminen perheiden kanssa tehtävästä työstä.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti. Haastatteluihin osallistui iisalmelaisista päiväkodeista viisi sosionomia (AMK). Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että perheiden kohtaaminen ja tukeminen arjessa ovat sosionomien (AMK) vahvuuksia. Sosionomeilla (AMK) on myös valmiuksia osallistaa perheitä päiväkodin arkeen, vaikka perheiden nykyinen osallisuus on vähäistä. Johtopäätöksenä tutkimustuloksista ilmenee päiväkodin muuttunut työnkuva, jossa lapsen lisäksi huomioidaan koko perhe. Tulokset osoittivat sosionomeilla (AMK) olevan vahvuuksia perheiden kanssa tehtävään työhön.
Haastateltavat olivat tutkimuksessa mukana vapaaehtoisesti. Tutkimustiedot ovat nimettömiä ja luottamuksellisia. Tutkimustuloksista ilmeni sosionomien (AMK) ammatillisen asiantuntijuuden vahvuudet perheiden tukemisen kannalta. Opinnäytetyötämme voivat hyödyntää työelämän edustajat huomioimalla sosionomien (AMK) vahvuuksia päiväkodeissa. Jatkotutkimusaiheeksi nousi laajempi sosionomien (AMK) ammatillisen asiantuntijuuden tutkiminen sekä lastentarhanopettajien näkemyksien ja osaamisen tutkiminen perheiden kanssa tehtävästä työstä.