Kaksikielisyyteen kasvaminen
Hintikka, Jenni (2010)
Hintikka, Jenni
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914778
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Käsittelen opinnäytetyössäni lapsen kehitystä syntymästä asti mukana pitäen lapsen kaksikielisen ympäristön ja sen vaikutukset. Ensisijaisesti kuvaan lasta, jonka perheessä vanhemmilla on kaksi eri kieltä. Kuvaan kaksikielisyyttä ja siihen kasvamista.
Teoreettinen ja käsitteellinen käsittely:
Kuvaan kehitystä alkaen vauva iästä ja tutkin miten kaksikielisyys vaikuttaa lapsen eri kehityksen vaiheisiin. En syvenny pelkästään yhteen kehityksen alueeseen, vaan teoriaa ja haastattelua apuna käyttäen kuvaan vaikutuksia kokonaisvaltaisesti yksilön- ja yhteiskunnan tasolla.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusmetodeina käytin yksilöhaastattelua ja teoriaa lapsen eri kehityksen vaiheista sekä kaksikielisyydestä. Analyysimenetelmänä käytin teorian ja haastattelumateriaalin keskenään vertailua ja niiden yhdistämistä.
Keskeiset tutkimustulokset:
Kaksikielisyys ja siihen kasvaminen on hyvin paljon sidonnainen kaikkiin lapsen kehityksen alueisiin, ennen kaikkea identiteetin kehittymiseen. Kaksikieliseksi kasvaminen vaatii paljon enemmän kuin normaalin kielenkehityksen, kuten normaalin identiteetin kasvun sekä vuorovaikutustaitoja. Tärkeänä tukena on lapsen ympäristö, ennen kaikkea koti ja päivähoito.
Johtopäätökset:
Kaksikielisyys on valtava haaste, mutta myös voimavara lapselle. Lapsen on helpompi oppia useampi kuin yksi kieli. Lapsi oppii myös arvostamaan erilaisuutta jo pienestä pitäen.
Käsittelen opinnäytetyössäni lapsen kehitystä syntymästä asti mukana pitäen lapsen kaksikielisen ympäristön ja sen vaikutukset. Ensisijaisesti kuvaan lasta, jonka perheessä vanhemmilla on kaksi eri kieltä. Kuvaan kaksikielisyyttä ja siihen kasvamista.
Teoreettinen ja käsitteellinen käsittely:
Kuvaan kehitystä alkaen vauva iästä ja tutkin miten kaksikielisyys vaikuttaa lapsen eri kehityksen vaiheisiin. En syvenny pelkästään yhteen kehityksen alueeseen, vaan teoriaa ja haastattelua apuna käyttäen kuvaan vaikutuksia kokonaisvaltaisesti yksilön- ja yhteiskunnan tasolla.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusmetodeina käytin yksilöhaastattelua ja teoriaa lapsen eri kehityksen vaiheista sekä kaksikielisyydestä. Analyysimenetelmänä käytin teorian ja haastattelumateriaalin keskenään vertailua ja niiden yhdistämistä.
Keskeiset tutkimustulokset:
Kaksikielisyys ja siihen kasvaminen on hyvin paljon sidonnainen kaikkiin lapsen kehityksen alueisiin, ennen kaikkea identiteetin kehittymiseen. Kaksikieliseksi kasvaminen vaatii paljon enemmän kuin normaalin kielenkehityksen, kuten normaalin identiteetin kasvun sekä vuorovaikutustaitoja. Tärkeänä tukena on lapsen ympäristö, ennen kaikkea koti ja päivähoito.
Johtopäätökset:
Kaksikielisyys on valtava haaste, mutta myös voimavara lapselle. Lapsen on helpompi oppia useampi kuin yksi kieli. Lapsi oppii myös arvostamaan erilaisuutta jo pienestä pitäen.