Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palvelumuotoilu myymäläsuunnittelussa : Tornion Supermarket Ykkösen asiakaskierto

Kurttio, Maria (2010)

 
Avaa tiedosto
Kurttio_Maria.pdf (394.8Kt)
Lataukset: 


Kurttio, Maria
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814726
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ


Kurttio, Maria. 2010. Palvelumuotoilu myymäläsuunnittelussa – Tornion Supermarket Ykkösen asiakaskierto. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 64. Liitteitä 1.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu palvelumuotoilusta ja myymäläympäristön fyysisistä osatekijöistä. Tutkimuksessa selvitetään, miten ympäristöä muovaamalla saadaan myymälä houkuttelevammaksi tarkoituksena myynnin kasvu, sekä mitä asiakkaan kulkema reitti myymälässä eli asiakaskierto kertoo ja miten sen avulla saadaan selville myymälän ongelmakohdat.

Tutkimusongelmiin vastataan kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen avulla. Tutkimuksen empiirinen osa suoritetaan laadullisena havainnointitutkimuksena toimeksiantajan liiketilassa. Laadullisessa havainnointitutkimuksessa seurataan asiakkaiden kulkua myymälässä asiakaskierron ongelmakohtien löytämiseksi.

Asiakaskierron suunnittelussa on liiketoiminnallisesta näkökulmasta tavoitteena saada asiakas ostamaan mahdollisimman paljon, kun asiakkaan näkökulmasta suunnittelussa korostuu selkeys ja asioimisen helppous. Palvelumuotoilu yhdistää nämä kaksi näkökulmaa, kun suunnitellaan asiakkaan kulkemaa palvelupolkua. Tutkimustuloksena voidaan todeta, että asiakaskierron havainnoinnin pohjalta myymälästä löytyi ongelmakohtia, joita voidaan palvelumuotoilun avulla korjata.

Palvelumuotoilusta yritys saa kilpailukeinon, jossa asiakkaalle luodaan eheä palvelukokemus ulottuen aina myymälään houkuttelemista jälkihoitoon asti. Asiakaskierrossa hyllyjen asettelulla ja tuotteiden esillepanolla voidaan vaikuttaa asiakkaan kulkemiseen myymälässä sekä lisätä heräteostojen määrää. Toimeksiantajan myymälässä havaitut ongelmakohdat voidaan korjata kiinnittämällä huomiota myymäläympäristöön ja asiakkaan kokemaan palvelupolkuun, unohtamatta puhtauden ja selkeyden merkitystä.

Asiasanat: myynninedistäminen, layout, palvelumuotoilu, somistus, tuotesijoittelu
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste