Palvelun arvoinen : tutkimus asiakkaan ulkoisen olemuksen vaikutuksista asiakaspalvelun laatuun
Kivistö, Kaisa; Yli-Hirvelä, Rea (2010)
Kivistö, Kaisa
Yli-Hirvelä, Rea
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914826
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee asiakkaan ulkoisen olemuksen vaikutusta palvelun laatuun optikkoliikkeissä. Tarkoituksenamme oli tuottaa tietoa asiakaspalvelusta ja sen onnistumiseen liittyvistä tekijöistä optisella alalla työskenteleville. Emme pyrkineet luomaan yleisiä lainalaisuuksia, vaan halusimme kiinnittää huomiota asiakaspalvelun tärkeyteen: palvellaanko kaikkia asiakkaita riittävän ennakkoluulottomasti?
Toteutimme tutkimuksen mystery shoppauksen avulla neljässä helsinkiläisessä optikkoliikkeessä keväällä 2010. Tutkimustamme ei voida pitää suoraan kvalitatiivisena eikä kvantitatiivisena tutkimuksena, vaan siinä on piirteitä molemmista. Käytimme työssämme koehenkilöinä kahta naista ja kahta miestä. Molemmista sukupuolista toinen oli puettu siistiin ja toinen epäsiistiin asuun. Koehenkilöt asioivat valitsemissamme liikkeissä ja arvioivat saamansa palvelun laatua. Haastattelimme koehenkilöitä puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla.
Työmme teoriaosuudessa käsittelemme asiakaspalvelun laatutekijöitä sekä asiakaspalvelutilanteen rakennetta. Lisäksi olemme paneutuneet muun muassa ennakkoluulojen, ensivaikutelman ja viestinnän teoriaan. Käymme läpi myös mystery shoppauksen periaatteet ja esittelemme tutkimuksemme koehenkilöt. Tapausten tulokset on käyty läpi koehenkilö kerrallaan. Tuloksissa havaitsimme joitain eroja siistien ja epäsiistien koehenkilöiden saaman palvelun laadussa. Tutkimuksemme osoittaa, ettei palvelun taso ole täysin johdonmukaisen laadukasta kaikissa liikkeissä joka päivä. Siistit koehenkilömme saivat keskimäärin parempaa palvelua kuin epäsiistit koehenkilöt.
Opinnäytetyömme tukee ammatillista osaamistamme asiakaspalvelijoina. Toivomme, että työmme saa alalla työskenteleviä kiinnittämään huomiota omaan palvelukäyttäytymiseensä.
Toteutimme tutkimuksen mystery shoppauksen avulla neljässä helsinkiläisessä optikkoliikkeessä keväällä 2010. Tutkimustamme ei voida pitää suoraan kvalitatiivisena eikä kvantitatiivisena tutkimuksena, vaan siinä on piirteitä molemmista. Käytimme työssämme koehenkilöinä kahta naista ja kahta miestä. Molemmista sukupuolista toinen oli puettu siistiin ja toinen epäsiistiin asuun. Koehenkilöt asioivat valitsemissamme liikkeissä ja arvioivat saamansa palvelun laatua. Haastattelimme koehenkilöitä puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla.
Työmme teoriaosuudessa käsittelemme asiakaspalvelun laatutekijöitä sekä asiakaspalvelutilanteen rakennetta. Lisäksi olemme paneutuneet muun muassa ennakkoluulojen, ensivaikutelman ja viestinnän teoriaan. Käymme läpi myös mystery shoppauksen periaatteet ja esittelemme tutkimuksemme koehenkilöt. Tapausten tulokset on käyty läpi koehenkilö kerrallaan. Tuloksissa havaitsimme joitain eroja siistien ja epäsiistien koehenkilöiden saaman palvelun laadussa. Tutkimuksemme osoittaa, ettei palvelun taso ole täysin johdonmukaisen laadukasta kaikissa liikkeissä joka päivä. Siistit koehenkilömme saivat keskimäärin parempaa palvelua kuin epäsiistit koehenkilöt.
Opinnäytetyömme tukee ammatillista osaamistamme asiakaspalvelijoina. Toivomme, että työmme saa alalla työskenteleviä kiinnittämään huomiota omaan palvelukäyttäytymiseensä.