”AMK ON KÄYTÄNNÖNLÄHEISEMPI” – ROVANIEMEN AMMATTIKORKEAKOULUN MATKAILU-, RAVITSEMIS- JA TALOUSALAN IMAGO POTENTIAALISTEN HAKIJOIDEN KOKEMANA SYKSYLLÄ 2010
Illikainen, Kati; Simonaho, Anne-Mari (2010)
Illikainen, Kati
Simonaho, Anne-Mari
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315080
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Rovaniemen ammattikorkeakoulun imagoa ja sen merkitystä Rovaniemen ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemis- ja talousalalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kyselylomakkeen avulla millainen imago on Rovaniemen ammattikorkeakoululla rovaniemeläisten potentiaalisten hakijoiden kokemana ja millaisia mielikuvia potentiaalisilla hakijoilla on Rovaniemen ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemis- ja talousalasta.
Kyselyyn valittiin kaksi oppilaitosta Rovaniemeltä. Oppilaitoksista kyselyyn osallistui oppilaita yhteensä 72. Vastaajat olivat viimeistä vuotta opiskelevia Lapin ammattiopiston matkailu-, ravitsemisalalta sekä Ounasvaaran lukiosta. Kyselylomake lähetettiin Lapin ammattiopistoon sähköpostilla ja Ounasvaaran lukiossa kysely tehtiin paikan päällä. Opinnäytetyön teorian keskeisenä osana käsitellään imagoa, mainetta, mielikuvia ja profiilia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat Rovaniemen ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemis- ja talousalan maineen olevan neutraali. Maineen kannalta tärkeimmiksi asioiksi nousivat ammattitaito, luotettavuus ja työelämäläheisyys. Vastaajat tunsivat Rovaniemen ammattikorkeakoulun ja olivat tietoisia matkailu-, ravitsemis- ja talousalasta, mutta ammattikorkeakoulu opiskelun sisältö jäi monelle epäselväksi.
Vastaajat pitivät Rovaniemen ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemis- ja talousalaa ammattitaitoisena, käytännönläheisenä ja nykyaikaisena. Vastaukset olivat neutraaleja, mutta vastauksista löytyi myös ristiriitaisuuksia.
Kyselyyn valittiin kaksi oppilaitosta Rovaniemeltä. Oppilaitoksista kyselyyn osallistui oppilaita yhteensä 72. Vastaajat olivat viimeistä vuotta opiskelevia Lapin ammattiopiston matkailu-, ravitsemisalalta sekä Ounasvaaran lukiosta. Kyselylomake lähetettiin Lapin ammattiopistoon sähköpostilla ja Ounasvaaran lukiossa kysely tehtiin paikan päällä. Opinnäytetyön teorian keskeisenä osana käsitellään imagoa, mainetta, mielikuvia ja profiilia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat Rovaniemen ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemis- ja talousalan maineen olevan neutraali. Maineen kannalta tärkeimmiksi asioiksi nousivat ammattitaito, luotettavuus ja työelämäläheisyys. Vastaajat tunsivat Rovaniemen ammattikorkeakoulun ja olivat tietoisia matkailu-, ravitsemis- ja talousalasta, mutta ammattikorkeakoulu opiskelun sisältö jäi monelle epäselväksi.
Vastaajat pitivät Rovaniemen ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemis- ja talousalaa ammattitaitoisena, käytännönläheisenä ja nykyaikaisena. Vastaukset olivat neutraaleja, mutta vastauksista löytyi myös ristiriitaisuuksia.