Varhaiskasvatustilaisuus somaliäideille
Lahti, Laura; Lahtinen, Elisa (2010)
Lahti, Laura
Lahtinen, Elisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415383
Tiivistelmä
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyömme järjestämällä Meri-Rastilan nuorisotalolla tilaisuuden varhaiskasvatuksesta somaliäideille. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli saada palautetta somaliäideiltä päivähoidon toiminnasta sekä tuoda heille tietoa kasvatuskumppanuuden tärkeydestä. Somaliäideiltä saadun palautteen avulla Meri-Rastilan alueen päiväkodit voivat ottaa huomioon päivähoidossa kehitettävät alueet. Päiväkotien kehittäessä toimintaa palautteen avulla voidaan saada somalivanhemmat osallistumaan enemmän päiväkotien järjestämiin toimintoihin kuin aikaisemmin. Toimitimme palautteen päiväkoteihin tekemämme ohjelmavihkon muodossa, joka sisältää tilaisuuden sisällön ja somaliäideiltä saadun palautteen.
Tilaisuudessa käsiteltiin varhaiskasvatuksen keskeisiä käsitteitä teoreettisesti sekä toiminnallisesti. Toteutimme tilaisuuden laatimaamme ohjelmarunkoa seuraamalla. Ohjelmarunko sisälsi tarkan aikataulutuksen, avaamamme varhaiskasvatuksen käsitteet sekä tarkan kuvauksen toimintaharjoituksista. Tilaisuudessa oli myös tulkki, joka takasi sujuvan kommunikoinnin osapuolten välillä. Osallistujat saimme tilaisuuteen oltuamme yhteistyössä Meri-Rastilan alueen päiväkotien ja asukaspuisto Haruspuiston henkilöstön kanssa, jotka jakoivat kutsut puolestamme somaliäideille.
Somaliäideiltä saamamme suullisen palautteen avulla käy selväksi, että toimintapainotteisille tilaisuuksille, jotka ovat perhe-elämälähtöisiä, on tarvetta. Somaliäidit kokivat tilaisuuden hyödylliseksi. Heidän mielestään päivähoidosta löytyy kehittämisalueita. He kokivat, että päivähoidon tulee ottaa huomioon kulttuurin tuomat tarpeet, muun muassa kieli ja uskonto. Heidän mielestään myös päiväkodin tulisi lisätä yhteistyötä vanhempien kanssa järjestämällä toiminnallisia tapahtumia.
Arvioinnin perusteella voidaan todeta, että päivähoidossa on kehittämisalueita työskenneltäessä monikulttuuristen perheiden kanssa. Myös toimintapainotteisille ja osallistaville tilaisuuksille on kysyntää somaliyhteisössä.
Tilaisuudessa käsiteltiin varhaiskasvatuksen keskeisiä käsitteitä teoreettisesti sekä toiminnallisesti. Toteutimme tilaisuuden laatimaamme ohjelmarunkoa seuraamalla. Ohjelmarunko sisälsi tarkan aikataulutuksen, avaamamme varhaiskasvatuksen käsitteet sekä tarkan kuvauksen toimintaharjoituksista. Tilaisuudessa oli myös tulkki, joka takasi sujuvan kommunikoinnin osapuolten välillä. Osallistujat saimme tilaisuuteen oltuamme yhteistyössä Meri-Rastilan alueen päiväkotien ja asukaspuisto Haruspuiston henkilöstön kanssa, jotka jakoivat kutsut puolestamme somaliäideille.
Somaliäideiltä saamamme suullisen palautteen avulla käy selväksi, että toimintapainotteisille tilaisuuksille, jotka ovat perhe-elämälähtöisiä, on tarvetta. Somaliäidit kokivat tilaisuuden hyödylliseksi. Heidän mielestään päivähoidosta löytyy kehittämisalueita. He kokivat, että päivähoidon tulee ottaa huomioon kulttuurin tuomat tarpeet, muun muassa kieli ja uskonto. Heidän mielestään myös päiväkodin tulisi lisätä yhteistyötä vanhempien kanssa järjestämällä toiminnallisia tapahtumia.
Arvioinnin perusteella voidaan todeta, että päivähoidossa on kehittämisalueita työskenneltäessä monikulttuuristen perheiden kanssa. Myös toimintapainotteisille ja osallistaville tilaisuuksille on kysyntää somaliyhteisössä.