Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

LAPSEN KIELEN KEHITYS KAKSIKIELISESSÄ PERHEESSÄ

Partio, Eeva-Leena (2010)

 
Avaa tiedosto
kansilehti oppariin 5.11.10.pdf (5.333Kt)
Oppari kaksikielisyys 4.11.2010.pdf (232.1Kt)
Lataukset: 


Partio, Eeva-Leena
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515591
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Käsittelen opinnäytetyössäni lapsen kielen kehitystä kaksikielisessä perheessä. Tuon esille yhteiskunnan suhtautumisesta kaksikielisyyteen ja millainen merkitys sukulaisilla ja perheellä on lapsen kielen ja kulttuurin omaksumisessa. Lisäksi kuvaan lapsen kielen kehitystä ja miten kaksikielinen lapsi omaksuu kaksi kieltä.

Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Käsittelen teoriaosuudessa kaksikielisyyttä ja lapsen kielen kehitystä ja kuinka se etenee. Liitän työhöni Bronfenbrennerin ekologisen teorian. Tarkastelen hieman mitä monikulttuurisuus on. Lisäksi kuvaan mitkä ovat neuvolan, päivähoidon ja koulun tuet kaksikieliselle lapselle ja perheelle.

Metodologinen esittely:
Kuvaan metodologisessa osiossa opinnäytetyöprosessin etenemistä. Aineiston keruumenetelmänä olen käyttänyt kyselylomaketta sekä haastattelua, jotka olen lähettänyt kahdelle kaksikieliselle perheelle, jotka antavat pohjan tarinalliseen kerrontaan. Pohdintani tukeutuu teoriaan.


Keskeiset tutkimustulokset:
Tarinoiden perusteella molemmilla perheillä on ollut samantyyliset strategiat kaksikielisyyden opettamisen suhteen. Ympäristöllä on suuri vaikutus lapsen kaksikielisyyteen. Siellä missä lapsi asuu, pysyy vahvempana kielenä se kieli mitä hän enemmän käyttää. Aineiston perusteella kyselyyn vastannut äiti ei ole saanut neuvolassa hänen mielestään tarpeeksi tietoa kaksikielisyyteen liittyvissä asioissa. Kielenkehityksen häiriöt eivät ole riippuvaisia siitä, onko lapsi kaksikielinen tai yksikielinen.


Johtopäätökset:
Perheen äidin mielestä, Norjan neuvolalla ei ole ollut valmiuksia tukea ja opastaa perhettä kaksikielisyyteen liittyvissä asioissa. Mielestäni päivähoidossa pyritään huomioimaan lapsen yksilölliset tarpeet ja koulu on parhaiten ottanut monikulttuurisuuden huomioon sekä alkanut mukauttamaan opetusta sen suuntaan.
Perheen toteuttama kielistrategia on yleinen opetusmenetelmä kaksikielisissä perheissä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste