Perehtyminen ja perehdyttäminen ohjatussa harjoittelussa : harjoitteluopas Länsi-Pohjan keskussairaalan radiologian osastolle
Schroderus-Salo, Tanja; Liljo, Anna-Leena (2010)
Schroderus-Salo, Tanja
Liljo, Anna-Leena
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112815979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112815979
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tulostavoitteena oli valmistaa harjoitteluopas röntgenhoitajaopiskelijoille ja röntgenhoitaja opiskelijaohjaajille Länsi-Pohjan keskussairaalan radiologian osastolle. Oppaan toiminnallisena tavoitteena oli helpottaa opiskelijoiden perehtymistä radiologian osastolle ja helpottaa hoitajien työtä opiskelijoiden perehdyttämisessä. Lähestyvä auditointi toi esille harjoitteluoppaan tarpeen, joka puuttui osastolta. Oppimistavoitteena oli, että voisimme hyödyntää perehdyttämiseen liittyviä asioita ohjatussa harjoitteluissa. Tavoitteenamme oli myös oppia perehdytykseen liittyviä asioita, jolloin voisimme tulevaisuudessa itse toimia opiskelijavastaavina. Tavoitteena oli myös oppia projektityöskentelyä.
Toteutimme oppaan projektimuotoisena opinnäytetyönä. Teoriaosuudessa käsittelimme perehdyttämisen tarkoitusta sekä opiskelijoiden että henkilökunnan kannalta. Lisäksi selvitimme, millainen on hyvä harjoitteluopas. Harjoitteluopas sisältää keskeisiä asioita perehdyttämisestä, sen tarkoituksesta ja ohjatun harjoittelun käytännön asioista. Harjoitteluoppaasta teimme mahdollisimman selkeän ja loogisen, jotta sitä olisi helppo lukea ja kerrata tarvittaessa asioita.
Esitestasimme harjoitteluoppaan ohjatussa harjoittelussa olevilla opiskelijoilla ja osaston röntgenhoitajilla. Esitestauksen tulosten perusteella harjoitteluoppaasta on hyötyä niin opiskelijoille kuin ohjaajillekin.
Jatkotutkimusaiheeksi nousi harjoitteluoppaan arviointi käytännöllisyyden kannalta. Tästä voisi tehdä opinnäytetyön ja samalla kehittää harjoitteluopasta. Ohjattuun harjoitteluun tulevat opiskelijat perehdytetään radiologian osastolle harjoitteluoppaan avulla ja röntgenhoitaja opiskelijaohjaajat käyttävät harjoitteluopasta apuna opiskelijan perehdyt-tämisessä. Opiskelijoiden ja röntgenhoitaja opiskelijaohjaajien käytännön kokemuksien kautta arvioidaan opasta.
Toteutimme oppaan projektimuotoisena opinnäytetyönä. Teoriaosuudessa käsittelimme perehdyttämisen tarkoitusta sekä opiskelijoiden että henkilökunnan kannalta. Lisäksi selvitimme, millainen on hyvä harjoitteluopas. Harjoitteluopas sisältää keskeisiä asioita perehdyttämisestä, sen tarkoituksesta ja ohjatun harjoittelun käytännön asioista. Harjoitteluoppaasta teimme mahdollisimman selkeän ja loogisen, jotta sitä olisi helppo lukea ja kerrata tarvittaessa asioita.
Esitestasimme harjoitteluoppaan ohjatussa harjoittelussa olevilla opiskelijoilla ja osaston röntgenhoitajilla. Esitestauksen tulosten perusteella harjoitteluoppaasta on hyötyä niin opiskelijoille kuin ohjaajillekin.
Jatkotutkimusaiheeksi nousi harjoitteluoppaan arviointi käytännöllisyyden kannalta. Tästä voisi tehdä opinnäytetyön ja samalla kehittää harjoitteluopasta. Ohjattuun harjoitteluun tulevat opiskelijat perehdytetään radiologian osastolle harjoitteluoppaan avulla ja röntgenhoitaja opiskelijaohjaajat käyttävät harjoitteluopasta apuna opiskelijan perehdyt-tämisessä. Opiskelijoiden ja röntgenhoitaja opiskelijaohjaajien käytännön kokemuksien kautta arvioidaan opasta.