Kuljetuspalveluiden hankinnan kehittäminen osana logistiikkaa: Draka NK Cables Oy Mobile Networks -divisioona
Jelkänen, Timo (2009)
Jelkänen, Timo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903091629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903091629
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia kuljetuspalveluiden hankintaa strategisesta näkökulmasta ja etsiä kehityskohteita Draka NK Cables Oy:n Mobile Networks -divisioonan kuljetuspalveluiden hankintaan. Tavoitteena oli kehittää teoreettisen viitekehyksen ja nykytilan analysoinnin kautta kuljetuspalveluiden hankinnan malli.
Tutkimus tehtiin pääasiassa laadullisen tutkimuksen menetelmin. Kvantitatiivista tietoa kerättiin myyntipäälliköiltä kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksessa käytettiin myös tilastotietoa, joka perustui divisioonan toiminnanohjausjärjestelmän tietoihin. Havainnointia käytettiin useissa case-divisioonan analysointiin liittyvissä vaiheissa, koska opinnäytetyön tekijä työskentelee divisioonassa. Työn teoreettinen viitekehys rakennettiin logistiikan ja kuljetusten, hankintatoimen kehittämismenetelmien, eri kuljetusmuotojen analysoinnin sekä kansainvälisen kaupan toimituslausekkeiden ympärille. Teoreettisen viitekehyksen kautta pystyttiin analysoimaan tutkimuksen kohteena olevan divisioonan kuljetuspalveluiden hankintoja.
Tutkimuksen tuloksena pystyttiin esittämään kuljetuspalveluiden hankintojen toteuttamiseen sovellettava hankintamalli. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että taloudellisuuteen ja tehokkuuteen keskittyvät toimenpiteet ja palvelutasotekijät ovat tärkeimpiä kriteereitä, joihin case-divisioonan kuljetuspalveluiden hankinnoissa tulee keskittyä.
Tutkimuksen tulosten pohjalta löydettiin lisäksi useita kehittämiskohteita, esimerkiksi logistiikan palveluyritysten osaamisen hyödyntäminen ja konsernitason hankintayhteistyön lisääminen. Kuljetuspalveluiden hankintamallin avulla voidaan hankintoja toteutettaessa vaikuttaa sekä kuljetusten tehokkuuteen että palvelutasotekijöihin. Hyvin organisoitu hankintaprosessi mahdollistaa kuljetuspalveluiden hankintojen toteuttamisen taloudellisesti ja tehokkaasti.
Tutkimus tehtiin pääasiassa laadullisen tutkimuksen menetelmin. Kvantitatiivista tietoa kerättiin myyntipäälliköiltä kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksessa käytettiin myös tilastotietoa, joka perustui divisioonan toiminnanohjausjärjestelmän tietoihin. Havainnointia käytettiin useissa case-divisioonan analysointiin liittyvissä vaiheissa, koska opinnäytetyön tekijä työskentelee divisioonassa. Työn teoreettinen viitekehys rakennettiin logistiikan ja kuljetusten, hankintatoimen kehittämismenetelmien, eri kuljetusmuotojen analysoinnin sekä kansainvälisen kaupan toimituslausekkeiden ympärille. Teoreettisen viitekehyksen kautta pystyttiin analysoimaan tutkimuksen kohteena olevan divisioonan kuljetuspalveluiden hankintoja.
Tutkimuksen tuloksena pystyttiin esittämään kuljetuspalveluiden hankintojen toteuttamiseen sovellettava hankintamalli. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että taloudellisuuteen ja tehokkuuteen keskittyvät toimenpiteet ja palvelutasotekijät ovat tärkeimpiä kriteereitä, joihin case-divisioonan kuljetuspalveluiden hankinnoissa tulee keskittyä.
Tutkimuksen tulosten pohjalta löydettiin lisäksi useita kehittämiskohteita, esimerkiksi logistiikan palveluyritysten osaamisen hyödyntäminen ja konsernitason hankintayhteistyön lisääminen. Kuljetuspalveluiden hankintamallin avulla voidaan hankintoja toteutettaessa vaikuttaa sekä kuljetusten tehokkuuteen että palvelutasotekijöihin. Hyvin organisoitu hankintaprosessi mahdollistaa kuljetuspalveluiden hankintojen toteuttamisen taloudellisesti ja tehokkaasti.