"Pesukarhun elämää" : Amerikkalainen varhaiskasvatus suomalaisin silmin
Salonen, Hanna; Korpi, Tiina (2010)
Salonen, Hanna
Korpi, Tiina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916070
Tiivistelmä
Tekijät: Korpi, Tiina & Salonen, Hanna
Opinnäytetyön nimi: ”Pesukarhun elämää” - Amerikkalainen varhaiskasvatus suomalaisin silmin
Sivuja + liitteitä: 59 + 6
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyömme käsittelee suomalaista ja amerikkalaista varhaiskasvatusta. Työssämme keskitymme tarkastelemaan syvemmin varhaiskasvatusta Pesukarhu-päiväkodissa, joka sijaitsee Floridassa, Yhdysvalloissa. Opinnäytetyössämme kerromme Pesukarhu-päiväkodin toiminnasta ja peilaamme sitä suomalaiseen varhaiskasvatukseen.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsittelemme lapsilähtöisyyttä, leikkiä ja kasvatuskumppanuutta, mitkä ovat vahvasti esillä nykypäivän varhaiskasvatuksessa. Lisäksi käsittelemme suomalaista ja amerikkalaista varhaiskasvatusta yleisellä tasolla.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyössämme käytämme laadullista tutkimustapaa. Tutkimusmenetelminä käytämme teemahaastattelua sekä havainnointia. Aineistomme keräsimme kahdella teemahaastattelulla, jotka teimme Pesukarhu-päiväkodin johtajalle ja työntekijälle. Analysoimme aineistoa teemojen kautta.
Keskeiset tutkimustulokset:
Pesukarhu-päiväkodin kasvatus oli enemmän aikuisjohtoista. Lapset saivat leikkiä paljon vapaata leikkiä, leluja oli monipuolisesti ja teemat vaihtuivat viikoittain.
Pesukarhu-päiväkodin pienuuden vuoksi vanhemmat sekä työntekijät tunsivat toisensa hyvin, joten yhteistyö heidän välillä oli sujuvaa.
Johtopäätökset:
Pesukarhu-päiväkodin tavoitteena on auttaa paikallisia perheistä tarjoamalla luotettavaa ja mieluisaa päivähoitoa. Päiväkodilla ei ole tiettyjä kasvatusperiaatteita, joiden mukaan kasvatusta toteutetaan. Tulevaisuutta ajatellen toimintaa voisi suunnitella lapsilähtöisemmin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, lapsilähtöisyys, leikki, kasvatuskumppanuus
Opinnäytetyön nimi: ”Pesukarhun elämää” - Amerikkalainen varhaiskasvatus suomalaisin silmin
Sivuja + liitteitä: 59 + 6
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyömme käsittelee suomalaista ja amerikkalaista varhaiskasvatusta. Työssämme keskitymme tarkastelemaan syvemmin varhaiskasvatusta Pesukarhu-päiväkodissa, joka sijaitsee Floridassa, Yhdysvalloissa. Opinnäytetyössämme kerromme Pesukarhu-päiväkodin toiminnasta ja peilaamme sitä suomalaiseen varhaiskasvatukseen.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsittelemme lapsilähtöisyyttä, leikkiä ja kasvatuskumppanuutta, mitkä ovat vahvasti esillä nykypäivän varhaiskasvatuksessa. Lisäksi käsittelemme suomalaista ja amerikkalaista varhaiskasvatusta yleisellä tasolla.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyössämme käytämme laadullista tutkimustapaa. Tutkimusmenetelminä käytämme teemahaastattelua sekä havainnointia. Aineistomme keräsimme kahdella teemahaastattelulla, jotka teimme Pesukarhu-päiväkodin johtajalle ja työntekijälle. Analysoimme aineistoa teemojen kautta.
Keskeiset tutkimustulokset:
Pesukarhu-päiväkodin kasvatus oli enemmän aikuisjohtoista. Lapset saivat leikkiä paljon vapaata leikkiä, leluja oli monipuolisesti ja teemat vaihtuivat viikoittain.
Pesukarhu-päiväkodin pienuuden vuoksi vanhemmat sekä työntekijät tunsivat toisensa hyvin, joten yhteistyö heidän välillä oli sujuvaa.
Johtopäätökset:
Pesukarhu-päiväkodin tavoitteena on auttaa paikallisia perheistä tarjoamalla luotettavaa ja mieluisaa päivähoitoa. Päiväkodilla ei ole tiettyjä kasvatusperiaatteita, joiden mukaan kasvatusta toteutetaan. Tulevaisuutta ajatellen toimintaa voisi suunnitella lapsilähtöisemmin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, lapsilähtöisyys, leikki, kasvatuskumppanuus