Knowledge management practices at small and medium sized Oulu region enterprises
Seppälä, Elina (2010)
Seppälä, Elina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615818
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Degree Programme in Business Information Technology
Tekijä: Elina Seppälä
Opinnäytetyön nimi: Knowledge management practices at small and medium sized Oulu region enterprises
Työn ohjaaja: Ilkka Mikkonen
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2010 Sivumäärä: 88+21
Toimeksiantajina tälle tutkimukselle olivat Oulun seudun ammattikorkeakoulu ja hanke Kilpailukykyä ICT-yrityksille, lyhemmin Kilpa. Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata kuinka Oulun seudun pienissä ja keskisuurissa yrityksissä hallitaan tietämystä, ja onko siinä eroja informaatio- ja kommunikaatioalan sekä muiden tutkimuksen kohteina olevien yritysten välillä. Tutkimuksessa käytetty data kerättiin 17 tutkimuskyselyn loppuun täyttäneestä yrityksestä ja analysoituja tuloksia verrattiin muutamien aikaisempien tietämyksen hallinnan harjoittamisesta tehtyjen tutkimusten tuloksiin. Tämän, pääasiallisesti Karl-Erik Sveibyn tietämykseen perustuvaan teoriaan yrityksen strategian muodostamisesta pohjautuvan tutkimuksen tulokset ja johtopäätelmät kuvaavat tietämyksen hallinnan käytäntöjä ainostaan loppuun täytetyn kyselylomakkeen palauttaneiden 17 yrityksen osalta.
Kaksi kolmasosaa tutkituista yrityksistä todettiin harjoittavan systemaattista tietämyksen hallintaa. Informaatio- ja kommunikaatioalan, sekä muiden alojen pienten ja keskisuurten yritysten välillä todettiin olevan eroja. Tutkitut yritykset eivät tyypillisesti sijoita tietämyksen hallintaa minkään tietyn toiminnon alle, useat informaatio- ja kommunikaatioalan yritykset kuitenkin tekevät näin. Useimmiten tietämyksen hallinta on sijoitettu liiketoiminnan kehittämistoimintoihin. Useimmat yrityksistä ovat nimenneet tietämyksen hallinnan pääasiallisesti tietyn henkilön tai henkilöiden vastuulle, tavallisimmin itse yrittäjälle, tai jollekulle johtajista.
Informaatio- ja kommunikaatiosektorilla yritykset harjoittavat kaikkien useimmin tietämyksen hallintaa kulu- ym. kirjanpitoraportteihin liittyen, puolet sektorin yrityksistä soveltaa tietämyksen hallintaa tuotekehitysinformaatioon. Muut tutkitut yritykset painottavat vahvasti työntekijöiden kompetenssiin ja tietämykseen liittyviä alueita. Tutkituilla yrityksillä on tietämyksen hallinnassa käytettävissä tekniikan tukea, mutta esimerkiksi integroitujen yritysjärjestelmien käyttö ei ole kovin yleistä. Tutkitut yritykset myös hallinnoivat aktiivisesti niin tietoista kuin hiljaistakin tietoa, mutta eroavaisuuksia on käytettyjen toimintojen valikoimassa, toimintojen yleisyydessä, kuin myös tarkastelusuunnassa.
Asiasanat:
tietämyksen hallinta, hiljainen tieto,osaamispääoma, aineeton pääoma, arvoverkosto, tiedon luominen
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Degree Programme in Business Information Technology
Tekijä: Elina Seppälä
Opinnäytetyön nimi: Knowledge management practices at small and medium sized Oulu region enterprises
Työn ohjaaja: Ilkka Mikkonen
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2010 Sivumäärä: 88+21
Toimeksiantajina tälle tutkimukselle olivat Oulun seudun ammattikorkeakoulu ja hanke Kilpailukykyä ICT-yrityksille, lyhemmin Kilpa. Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata kuinka Oulun seudun pienissä ja keskisuurissa yrityksissä hallitaan tietämystä, ja onko siinä eroja informaatio- ja kommunikaatioalan sekä muiden tutkimuksen kohteina olevien yritysten välillä. Tutkimuksessa käytetty data kerättiin 17 tutkimuskyselyn loppuun täyttäneestä yrityksestä ja analysoituja tuloksia verrattiin muutamien aikaisempien tietämyksen hallinnan harjoittamisesta tehtyjen tutkimusten tuloksiin. Tämän, pääasiallisesti Karl-Erik Sveibyn tietämykseen perustuvaan teoriaan yrityksen strategian muodostamisesta pohjautuvan tutkimuksen tulokset ja johtopäätelmät kuvaavat tietämyksen hallinnan käytäntöjä ainostaan loppuun täytetyn kyselylomakkeen palauttaneiden 17 yrityksen osalta.
Kaksi kolmasosaa tutkituista yrityksistä todettiin harjoittavan systemaattista tietämyksen hallintaa. Informaatio- ja kommunikaatioalan, sekä muiden alojen pienten ja keskisuurten yritysten välillä todettiin olevan eroja. Tutkitut yritykset eivät tyypillisesti sijoita tietämyksen hallintaa minkään tietyn toiminnon alle, useat informaatio- ja kommunikaatioalan yritykset kuitenkin tekevät näin. Useimmiten tietämyksen hallinta on sijoitettu liiketoiminnan kehittämistoimintoihin. Useimmat yrityksistä ovat nimenneet tietämyksen hallinnan pääasiallisesti tietyn henkilön tai henkilöiden vastuulle, tavallisimmin itse yrittäjälle, tai jollekulle johtajista.
Informaatio- ja kommunikaatiosektorilla yritykset harjoittavat kaikkien useimmin tietämyksen hallintaa kulu- ym. kirjanpitoraportteihin liittyen, puolet sektorin yrityksistä soveltaa tietämyksen hallintaa tuotekehitysinformaatioon. Muut tutkitut yritykset painottavat vahvasti työntekijöiden kompetenssiin ja tietämykseen liittyviä alueita. Tutkituilla yrityksillä on tietämyksen hallinnassa käytettävissä tekniikan tukea, mutta esimerkiksi integroitujen yritysjärjestelmien käyttö ei ole kovin yleistä. Tutkitut yritykset myös hallinnoivat aktiivisesti niin tietoista kuin hiljaistakin tietoa, mutta eroavaisuuksia on käytettyjen toimintojen valikoimassa, toimintojen yleisyydessä, kuin myös tarkastelusuunnassa.
Asiasanat:
tietämyksen hallinta, hiljainen tieto,osaamispääoma, aineeton pääoma, arvoverkosto, tiedon luominen