Liiketoimintasuunnitelman laadinta : Case Liikelaitos Kemin Satama
Juopperi, Laura (2010)
Juopperi, Laura
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515725
Tiivistelmä
Liiketoimintasuunnitelma on tärkeä työkalu, jossa käsitellään oman yrityksen kannalta olennaisimpia osa-alueita ja joka antaa lukijalle kokonaisvaltaisen käsityksen yrityksestä.
Liiketoimintasuunnitelmalla hallitaan kokonaisuutta ja suunnitelmaa on syytä päivittää tietyin väliajoin. Kun yritys miettii ratkaisuja ja valintoja, liiketoimintasuunnitelma toimii päätösten perustalla. Liiketoimintasuunnitelmalla ei ole määräpituutta.
Tutkimuksen tavoitteena on luoda Kemin Satamalle toimiva ja helposti päivitettävä liiketoimintasuunnitelma sekä raportoida tutkimuksen kulku ja johdatella lukija itse liiketoimintasuunnitelmaan avaamalla teoriaa. Teoriapohja luo käsityksen niistä aihealueista, joita käsitellään varsinaisessa Kemin Sataman liiketoimintasuunnitelmassa.
Tutkimus vastaa kysymyksiin mikä on liiketoimintasuunnitelma, miksi sitä tarvitaan, mitä se sisältää ja miten se laaditaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusstrategiana käytettiin toimintatutkimusta. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja sekä dokumentteja ja alan kirjallisuutta.
Tutkimuksen avulla selvitettiin, mitkä ovat Kemin Sataman kannalta olennaisimmat liiketoimintasuunnitelman osat ja mitä ne sisältävät.
Tutkimuksen avulla laadittu liiketoimintasuunnitelma on hyödyllinen osa Kemin Sataman markkinointia.
Asiasanat: liiketoimintasuunnitelmat, yritystoiminta, yritykset, liiketoiminta
Liiketoimintasuunnitelmalla hallitaan kokonaisuutta ja suunnitelmaa on syytä päivittää tietyin väliajoin. Kun yritys miettii ratkaisuja ja valintoja, liiketoimintasuunnitelma toimii päätösten perustalla. Liiketoimintasuunnitelmalla ei ole määräpituutta.
Tutkimuksen tavoitteena on luoda Kemin Satamalle toimiva ja helposti päivitettävä liiketoimintasuunnitelma sekä raportoida tutkimuksen kulku ja johdatella lukija itse liiketoimintasuunnitelmaan avaamalla teoriaa. Teoriapohja luo käsityksen niistä aihealueista, joita käsitellään varsinaisessa Kemin Sataman liiketoimintasuunnitelmassa.
Tutkimus vastaa kysymyksiin mikä on liiketoimintasuunnitelma, miksi sitä tarvitaan, mitä se sisältää ja miten se laaditaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusstrategiana käytettiin toimintatutkimusta. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja sekä dokumentteja ja alan kirjallisuutta.
Tutkimuksen avulla selvitettiin, mitkä ovat Kemin Sataman kannalta olennaisimmat liiketoimintasuunnitelman osat ja mitä ne sisältävät.
Tutkimuksen avulla laadittu liiketoimintasuunnitelma on hyödyllinen osa Kemin Sataman markkinointia.
Asiasanat: liiketoimintasuunnitelmat, yritystoiminta, yritykset, liiketoiminta