Leveämpään päin : Eri kuvasuhteet ja niiden käyttö fiktiivisessä elokuvassa
Kauppi, Mikko (2010)
Kauppi, Mikko
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515642
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen fiktiivisien elokuvien kuvasuhteita ja niihin liittyviä tekni-siä ja taiteellisia ratkaisuja. Tarkoitukseni oli kuvata lyhytelokuva siten, että sen kuvan lopullinen rajaus ja kuvasuhde määriteltäisiin jälkituotantovaiheessa. Tavoitteeni on selvittää, toimiiko ja miksi elokuva näin jotenkin paremmin sekä mikä vaikutus ku-vasuhteella on elokuvan eri tuotantovaiheisiin.
Käsittelen opinnäytetyöni aluksi elokuvan kuvasuhteiden historiaa ja teknistä toteutusta 35 millimetrin filmillä sekä videolla ja digitaalisella elokuvalla. Lisäksi tutkin ku-vasuhteiden taiteellista puolta eli miten kuvan sommittelu eroaa eri kuvasuhteilla.
Opinnäytetyöni kirjallisessa osassa paneudun siihen, mikä merkitys valitulla kuvasuh-teella on elokuvan toteutukseen ja lopulliseen visuaaliseen ilmeeseen. Teososa on lyhyt-elokuva Mitä mä haluan, jossa toimin kuvaajana.
Valitulla kuvasuhteella on suuri merkitys elokuvan tuotantoon. Sen lisäksi, että se hyvin pitkälti määrittää elokuvan visuaalisen ilmeen lisäksi paljon kuvauksissa käytettävää tekniikkaa. Eri kuvasuhteet tarjoavat sommitteluun erilaisia mahdollisuuksia, mutta niitä ei voi suoralta kädeltä laittaa paremmuusjärjestykseen.
Käsittelen opinnäytetyöni aluksi elokuvan kuvasuhteiden historiaa ja teknistä toteutusta 35 millimetrin filmillä sekä videolla ja digitaalisella elokuvalla. Lisäksi tutkin ku-vasuhteiden taiteellista puolta eli miten kuvan sommittelu eroaa eri kuvasuhteilla.
Opinnäytetyöni kirjallisessa osassa paneudun siihen, mikä merkitys valitulla kuvasuh-teella on elokuvan toteutukseen ja lopulliseen visuaaliseen ilmeeseen. Teososa on lyhyt-elokuva Mitä mä haluan, jossa toimin kuvaajana.
Valitulla kuvasuhteella on suuri merkitys elokuvan tuotantoon. Sen lisäksi, että se hyvin pitkälti määrittää elokuvan visuaalisen ilmeen lisäksi paljon kuvauksissa käytettävää tekniikkaa. Eri kuvasuhteet tarjoavat sommitteluun erilaisia mahdollisuuksia, mutta niitä ei voi suoralta kädeltä laittaa paremmuusjärjestykseen.