"On meillä muuten aika vastuu tässä hommassa" - Päivähoito vanhemmuuden tukena Posiolla
Varanka, Riikka; Petäjäjärvi, Lea (2010)
Varanka, Riikka
Petäjäjärvi, Lea
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016394
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme on kaksi tutkimustehtävää. Työmme tarkoituksena on kuvata Posion päivähoidon nykytilannetta sekä selvittää päiväkodin varhaiskasvattajien tapoja tukea vanhempia heidän kasvatustehtävässään.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelimme alle kouluikäisten lasten perheiden peruspalveluja, päivähoitoa, kasvatusyhteistyötä sekä vanhemmuuden roolikarttaa. Toteutimme tutkimuksemme laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksemme pohjautuu Posion päivähoidon vastaavalle sekä päiväkodin varhaiskasvattajille tehtyihin haastatteluihin.
Keräsimme tutkimusaineistomme teemahaastattelun avulla. Päivähoidon vastaavan haastattelu muodostui kolmesta pääteemasta sekä tarkentavista lisäkysymyksistä. Varhaiskasvattajille tehty teemahaastattelu pohjautui vanhemmuuden roolikarttaan.
Tutkimuksemme osoitti, että Posiolla päivähoito on toimivaa ja perhelähtöistä. Perheiden erilaiset tarpeet ja toiveet pyritään huomioimaan päivähoitoa toteutettaessa. Vanhemmille tarjotaan monipuolista tukea ja apua lasten kasvatustehtävän toteuttamiseen. Myös työyhteisön avoin, toisia tukeva ja kunnioittava ilmapiiri vaikuttaa keskeisesti päiväkodin hoidon toimivuuteen. Posion päivähoito tekee tiivistä yhteistyötä muun muassa neuvolan, perhetyön, puheterapian sekä koulun kanssa. Yhteistyössä vanhempien kanssa tehdään lapsen varhaiskasvatussuunnitelma sekä järjestetään erilaisia tapahtumia, iltamia sekä kahvitteluhetkiä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vanhemmuuden eri roolit ovat sidoksissa toisiinsa ja toimivat usein limittäin. Tämän vuoksi vanhemmuuden tukeminen on kokonaisvaltaista. Päiväkodin työntekijät pystyvät arjen toiminnoissa tukemaan lapsen tasapainoista kehitystä paikkaamalla perheen tarpeita käytännössä sekä antamalla vanhemmille tietoa ja neuvoja kasvatukseen liittyen. Vanhempien kanssa tehtävällä avoimella yhteistyöllä päivähoidon työntekijät voivat toimia entistä paremmin lapsen ja perheen hyväksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelimme alle kouluikäisten lasten perheiden peruspalveluja, päivähoitoa, kasvatusyhteistyötä sekä vanhemmuuden roolikarttaa. Toteutimme tutkimuksemme laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksemme pohjautuu Posion päivähoidon vastaavalle sekä päiväkodin varhaiskasvattajille tehtyihin haastatteluihin.
Keräsimme tutkimusaineistomme teemahaastattelun avulla. Päivähoidon vastaavan haastattelu muodostui kolmesta pääteemasta sekä tarkentavista lisäkysymyksistä. Varhaiskasvattajille tehty teemahaastattelu pohjautui vanhemmuuden roolikarttaan.
Tutkimuksemme osoitti, että Posiolla päivähoito on toimivaa ja perhelähtöistä. Perheiden erilaiset tarpeet ja toiveet pyritään huomioimaan päivähoitoa toteutettaessa. Vanhemmille tarjotaan monipuolista tukea ja apua lasten kasvatustehtävän toteuttamiseen. Myös työyhteisön avoin, toisia tukeva ja kunnioittava ilmapiiri vaikuttaa keskeisesti päiväkodin hoidon toimivuuteen. Posion päivähoito tekee tiivistä yhteistyötä muun muassa neuvolan, perhetyön, puheterapian sekä koulun kanssa. Yhteistyössä vanhempien kanssa tehdään lapsen varhaiskasvatussuunnitelma sekä järjestetään erilaisia tapahtumia, iltamia sekä kahvitteluhetkiä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vanhemmuuden eri roolit ovat sidoksissa toisiinsa ja toimivat usein limittäin. Tämän vuoksi vanhemmuuden tukeminen on kokonaisvaltaista. Päiväkodin työntekijät pystyvät arjen toiminnoissa tukemaan lapsen tasapainoista kehitystä paikkaamalla perheen tarpeita käytännössä sekä antamalla vanhemmille tietoa ja neuvoja kasvatukseen liittyen. Vanhempien kanssa tehtävällä avoimella yhteistyöllä päivähoidon työntekijät voivat toimia entistä paremmin lapsen ja perheen hyväksi.