Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Savuttomat sankarit : lautapeli 13-vuotiaille tupakan ja nuuskan vaikutuksista suuhun ja yleisterveyteen

Iisakka, Katja; Kotila, Irina (2010)

 
Avaa tiedosto
Iisakka_Kotila.pdf (715.8Kt)
Lataukset: 


Iisakka, Katja
Kotila, Irina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116559
Tiivistelmä
Tupakan ja nuuskan haittoihin liittyvä terveydenedistäminen kouluissa on tärkeää nuoren tupakoinnin aloittamisen ehkäisemisessä ja lopettamisen tukemisessa. Tehokkaimpia opetusmenetelmiä ovat toiminnallinen sekä ryhmässä oppiminen, joita tulisi kehittää ja hyödyntää opetuksessa. Laajoja teoriakokonaisuuksia käsitellessä voi nuoren olla vaikeaa ymmärtää asioiden syy-seuraus yhteyksiä perinteisen luento-opetuksen kautta.

Projektiluontoisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli laatia toiminnallinen lautapeli tupakan ja nuuskan terveysvaikutuksista suunterveyteen painottuen 13-vuotiaille. Projektin toiminnallisena tavoitteena on saada lautapeli osaksi koulujen terveydenedistämismateriaalia. Pelin myötä nuori ymmärtää tupakoinnin syy-seuraus yhteyden ja osaa tehdä oikeita valintoja liittyen tupakan ja nuuskan käyttöön. Pitkällä aikavälillä nuorten ja sitä kautta aikuisten tupakointi vähenee ja terveys paranee.

Peli sisältää pelilaudan, 176 kysymyskorttia sekä säännöt. Pelin kysymykset käsittelevät yleistä tietoa tupakasta ja nuuskasta sekä niiden sisältämistä aineosista, tupakan ja nuuskan vaikutuksista suun terveyteen ja yleisterveyteen, sekä nikotiiniriippuvuudesta ja nikotiinikorvaushoidosta.

Lautapeli onnistui hyvin ja vastaa laatukriteereihin, kuten motivoivuus, kiinnostavuus, esteettisyys ja ymmärrettävyys. Lautapeli motivoi nuorta pelaamaan ja toimimaan ryhmässä, jolloin oppiminen tapahtuu yhteistoiminnallisesti pelaamisen ohessa. Lautapelin aiheet ovat nuorille ajankohtaisia ja osittain jo ennestään tuttuja, jolloin peli on hyvä väline kertaukseen sekä uuden oppimiseen. Lautapeliä voi käyttää myös vanhempien ikäryhmien tupakka- ja nuuskaopetuksen tukena ja kertauksena.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste