Kaikki on perheestä! : Perheet kotimaisessa lasten- ja nuortenkirjallisuudessa postmodernina aikana
Salmela, Iita (2019)
Salmela, Iita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316847
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään sisällönanalyysin menetelmin perheitä kotimaisessa lasten- ja nuortenkirjallisuudessa postmodernina eli sodanjälkeisenä aikana. Toimeksiantajana toimii Oulun ammattikorkeakoulu.
Työn tavoite on selvittää, ovatko perheet muuttuneet postmodernin ajan lasten- ja nuortenkirjallisuudessa. Aineistona on käytetty esimerkiksi kirjailijoiden ja kustantamoiden internet-sivuja, kirjallisuudentutkimukseen liittyviä tietokirjoja sekä opinnäytetyössä käsiteltäviä kaunokirjoja. Kaikkiaan kaunokirjoja kertyi työhön kahdeksan. Teokset on luettu ennen kirjoitusprosessin alkua, jotta teoriaosuuden käsitteitä, kuten teemaa, voidaan hyödyntää. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään perheitä, avataan kirjallisuusanalyysin termejä, selitetään sisällönanalyysi ja käsitellään postmodernia aikaperiodia sekä kotimaisen lastenkirjallisuuden vaiheita. Toisessa osassa teoksia käsitellään kirjailijoittain niin, että teokset ovat aikajärjestyksessä. Näissä luvuissa tuloksia peilataan teoriaosuuden aineistoon.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, että kaunokirjallisuus peilaa aina omaa aikaansa, ja yhteiskuntarakenteiden muuttuessa muuttuvat myös perheet sekä kirjallisuus. Opinnäytetyöhön valituissa teoksissa on varsin monenlaisia perheitä, vaikka ne ovat ilmestyneet hyvin eri aikoina. Joissakin kirjoissa läsnä on ydinperhe, toisinaan taas perhe nähdään sukulaisuussuhteiden sijaan läheisinä ihmisinä. Mikään perhemuoto ei ole automaattisesti toista parempi, vaan sekä ero- että ydinperheissä on hyviä ja huonoja puolia, ja yhtä lailla kahdestaan elävät sisarukset voivat muodostaa omanlaisensa perheen.
Opinnäytetyön lopussa pohditaan sitä, onko perheissä tapahtunut muutoksia kotimaisessa lasten- ja nuortenkirjallisuudessa sodanjälkeisenä aikana. Perheiden monimuotoisuus näkyy jo varhaisissa teoksissa, ja teoksissa on niin ydin- kuin uusperheitäkin. Mitään perhemuotoa ei myöskään suosita tai nähdä ihanteellisena. Teoksissa on tehty rohkeita valintoja siitä, millaisia perheitä käsitellään, ja millaisia vaikeuksia, kuten yksinäisyyttä, perheenjäsenet voivat kokea.
Työn tavoite on selvittää, ovatko perheet muuttuneet postmodernin ajan lasten- ja nuortenkirjallisuudessa. Aineistona on käytetty esimerkiksi kirjailijoiden ja kustantamoiden internet-sivuja, kirjallisuudentutkimukseen liittyviä tietokirjoja sekä opinnäytetyössä käsiteltäviä kaunokirjoja. Kaikkiaan kaunokirjoja kertyi työhön kahdeksan. Teokset on luettu ennen kirjoitusprosessin alkua, jotta teoriaosuuden käsitteitä, kuten teemaa, voidaan hyödyntää. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään perheitä, avataan kirjallisuusanalyysin termejä, selitetään sisällönanalyysi ja käsitellään postmodernia aikaperiodia sekä kotimaisen lastenkirjallisuuden vaiheita. Toisessa osassa teoksia käsitellään kirjailijoittain niin, että teokset ovat aikajärjestyksessä. Näissä luvuissa tuloksia peilataan teoriaosuuden aineistoon.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, että kaunokirjallisuus peilaa aina omaa aikaansa, ja yhteiskuntarakenteiden muuttuessa muuttuvat myös perheet sekä kirjallisuus. Opinnäytetyöhön valituissa teoksissa on varsin monenlaisia perheitä, vaikka ne ovat ilmestyneet hyvin eri aikoina. Joissakin kirjoissa läsnä on ydinperhe, toisinaan taas perhe nähdään sukulaisuussuhteiden sijaan läheisinä ihmisinä. Mikään perhemuoto ei ole automaattisesti toista parempi, vaan sekä ero- että ydinperheissä on hyviä ja huonoja puolia, ja yhtä lailla kahdestaan elävät sisarukset voivat muodostaa omanlaisensa perheen.
Opinnäytetyön lopussa pohditaan sitä, onko perheissä tapahtunut muutoksia kotimaisessa lasten- ja nuortenkirjallisuudessa sodanjälkeisenä aikana. Perheiden monimuotoisuus näkyy jo varhaisissa teoksissa, ja teoksissa on niin ydin- kuin uusperheitäkin. Mitään perhemuotoa ei myöskään suosita tai nähdä ihanteellisena. Teoksissa on tehty rohkeita valintoja siitä, millaisia perheitä käsitellään, ja millaisia vaikeuksia, kuten yksinäisyyttä, perheenjäsenet voivat kokea.