Purentakiskohoidot : Projektityönä laadittu opas suuhygienistille
Härkönen, Johanna; Alatalo, Maarit (2010)
Härkönen, Johanna
Alatalo, Maarit
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116698
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Purentaelimen toimintahäiriöistä johtuvat ongelmat ovat väestössä yleisiä. Tällä hetkellä purentafysiologiseen hoitoon hakeutuneista suuri osa on myös nuoria. Hoito aloitetaan usein purentakiskohoidolla ja valtaosa hoidetuista saa helpotusta tai tulee täysin oireettomiksi purentakiskohoidon avulla. Purentaelintoimintahäiriöisen asiakkaan hoito on moniammatillista tiimityötä, jossa suuhygienisti on yksi hoitotiimin jäsen. Suuhygienistin osallistuminen purentaelintoimintahäiriöisen asiakkaan hoitoon on vielä toistaiseksi uusi alue. Suuhygienistin tulee olla tietoinen purentaelintoimintahäiriöiden aiheuttamista oireista, taustoista, purentafysiologisesta tarkastuksesta sekä purentakiskohoidon vaiheista, menetelmistä ja ylläpitohoidosta.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja valmistaa opas suuhygienistille purentaelintoimintahäiriöistä ja purentakiskohoidosta. Tavoitteena oli, että suuhygienistit saisivat oppaasta apua ja varmuutta purentaelintoimintahäiriö asiakkaan hoitamisessa. Oppaan tavoitteena oli myös vahvistaa suuhygienistin tiedollista ja ammatillista osaamista, mikä mahdollistaa purentaelintoimintahäiriö asiakkaan hyvän hoidon. Oppaassa käsitellään purentaelintoimintahäiriö asiakkaan hoitoprosessin etenemistä ja purentakiskohoitoa sekä suuhygienistin tehtäväalueita hoidon eri vaiheissa. Opasta voivat hyödyntää suuhygienistit ja sitä voidaan käyttää opiskelumateriaalina suuhygienistikoulutuksessa.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli asiakaslähtöisyys. Asiakaslähtöisyyden huomioimme tekemällä oppaasta helppolukuisen, selkeän, johdonmukaisen ja uusimpaan asiantuntijatietoon perustuvan. Toteutimme oppaan ulkoasun yhteistyössä sisustusarkkitehdin kanssa, joka piirsi meille myös laadukkaat kuvat oppaaseen. Kuvien tehtävä oli tukea tekstiä ja tehdä oppaasta kiinnostusta herättävä. Lisäksi opasta ovat arvioineet laadun varmistamiseksi alan asiantuntijat. Saavutimme asettamamme tavoitteet kattavasti.
Purentaelimen toimintahäiriöistä johtuvat ongelmat ovat väestössä yleisiä. Tällä hetkellä purentafysiologiseen hoitoon hakeutuneista suuri osa on myös nuoria. Hoito aloitetaan usein purentakiskohoidolla ja valtaosa hoidetuista saa helpotusta tai tulee täysin oireettomiksi purentakiskohoidon avulla. Purentaelintoimintahäiriöisen asiakkaan hoito on moniammatillista tiimityötä, jossa suuhygienisti on yksi hoitotiimin jäsen. Suuhygienistin osallistuminen purentaelintoimintahäiriöisen asiakkaan hoitoon on vielä toistaiseksi uusi alue. Suuhygienistin tulee olla tietoinen purentaelintoimintahäiriöiden aiheuttamista oireista, taustoista, purentafysiologisesta tarkastuksesta sekä purentakiskohoidon vaiheista, menetelmistä ja ylläpitohoidosta.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja valmistaa opas suuhygienistille purentaelintoimintahäiriöistä ja purentakiskohoidosta. Tavoitteena oli, että suuhygienistit saisivat oppaasta apua ja varmuutta purentaelintoimintahäiriö asiakkaan hoitamisessa. Oppaan tavoitteena oli myös vahvistaa suuhygienistin tiedollista ja ammatillista osaamista, mikä mahdollistaa purentaelintoimintahäiriö asiakkaan hyvän hoidon. Oppaassa käsitellään purentaelintoimintahäiriö asiakkaan hoitoprosessin etenemistä ja purentakiskohoitoa sekä suuhygienistin tehtäväalueita hoidon eri vaiheissa. Opasta voivat hyödyntää suuhygienistit ja sitä voidaan käyttää opiskelumateriaalina suuhygienistikoulutuksessa.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli asiakaslähtöisyys. Asiakaslähtöisyyden huomioimme tekemällä oppaasta helppolukuisen, selkeän, johdonmukaisen ja uusimpaan asiantuntijatietoon perustuvan. Toteutimme oppaan ulkoasun yhteistyössä sisustusarkkitehdin kanssa, joka piirsi meille myös laadukkaat kuvat oppaaseen. Kuvien tehtävä oli tukea tekstiä ja tehdä oppaasta kiinnostusta herättävä. Lisäksi opasta ovat arvioineet laadun varmistamiseksi alan asiantuntijat. Saavutimme asettamamme tavoitteet kattavasti.