"Kaiken takana on asiakas" : Asiakastyytyväisyyskysely Iisalmen kotihoidon yli 65-vuotiaille asiakkaille
Rönkkö, Jenni; Suoaro, Laura (2010)
Rönkkö, Jenni
Suoaro, Laura
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216722
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkimme Iisalmen yli 65-vuotiaiden kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyyttä saamiinsa kotihoidon palveluihin. Tarkoituksena oli saada kattava käsitys Iisalmen kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyydestä ja perehtyä asiakaslähtöiseen kotihoitoon.
Saavuttaaksemme tavoitteemme teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen, jossa tutkimme Iisalmen kotihoidon asiakkaiden mielipiteitä kaupunkinsa kotihoitoon. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelemme kotihoidon osa-alueita valtakunnallisesti sekä syvennymme Iisalmen kotihoitoon.
Tutkimusmetodina käytimme kvantitatiivista kyselytutkimusta. Kyselylomake lähetettiin 61 kotihoidon asiakkaalle ja kyselyyn osallistui 41 kotihoidon asiakasta. Asiakkaat olivat säännöllisen kotihoidon piirissä olevia asiakkaita. Kysymykset olivat pääsääntöisesti strukturoituja vaihtoehtokysymyksiä, jotka mittasivat asiakkaiden mielipiteitä kotihoidon toteutumisesta ja tyytyväisyyttä kotihoitoon. Aineisto käsiteltiin SPSS-ohjelmalla ja tulokset esitetään prosentteina sekä kuvioilla.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että iisalmelaiset ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä kaupunkinsa kotihoidon järjestämiseen ja kokevat kotihoidon palvelut hyviksi. Tutkimuksen pohjalta saimme kotihoidon yleisarvosanan keskiarvoksi 8,5. Tutkimuksessa asiakkaat eivät nostaneet esille suuria kehittämisalueita. Tuloksien mukaan Iisalmen kotihoito on pystynyt vastaamaan kotihoidon asiakkaiden tarpeisiin hyvin.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kotihoidon kehittämisessä. Jatkotutkimusaiheeksi nousi omaisten ja työntekijöiden mielipiteet kotihoidon järjestämisestä. Jatkotutkimusaiheeksi esitämme myös työntekijöiden työssä jaksamisen ja työhyvinvoinnin. Mielestämme säännöllisesti asiakkaiden mielipiteitä kysymällä saadaan varmistettua asiakaslähtöinen kotihoito.
Tässä opinnäytetyössä tutkimme Iisalmen yli 65-vuotiaiden kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyyttä saamiinsa kotihoidon palveluihin. Tarkoituksena oli saada kattava käsitys Iisalmen kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyydestä ja perehtyä asiakaslähtöiseen kotihoitoon.
Saavuttaaksemme tavoitteemme teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen, jossa tutkimme Iisalmen kotihoidon asiakkaiden mielipiteitä kaupunkinsa kotihoitoon. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelemme kotihoidon osa-alueita valtakunnallisesti sekä syvennymme Iisalmen kotihoitoon.
Tutkimusmetodina käytimme kvantitatiivista kyselytutkimusta. Kyselylomake lähetettiin 61 kotihoidon asiakkaalle ja kyselyyn osallistui 41 kotihoidon asiakasta. Asiakkaat olivat säännöllisen kotihoidon piirissä olevia asiakkaita. Kysymykset olivat pääsääntöisesti strukturoituja vaihtoehtokysymyksiä, jotka mittasivat asiakkaiden mielipiteitä kotihoidon toteutumisesta ja tyytyväisyyttä kotihoitoon. Aineisto käsiteltiin SPSS-ohjelmalla ja tulokset esitetään prosentteina sekä kuvioilla.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että iisalmelaiset ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä kaupunkinsa kotihoidon järjestämiseen ja kokevat kotihoidon palvelut hyviksi. Tutkimuksen pohjalta saimme kotihoidon yleisarvosanan keskiarvoksi 8,5. Tutkimuksessa asiakkaat eivät nostaneet esille suuria kehittämisalueita. Tuloksien mukaan Iisalmen kotihoito on pystynyt vastaamaan kotihoidon asiakkaiden tarpeisiin hyvin.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kotihoidon kehittämisessä. Jatkotutkimusaiheeksi nousi omaisten ja työntekijöiden mielipiteet kotihoidon järjestämisestä. Jatkotutkimusaiheeksi esitämme myös työntekijöiden työssä jaksamisen ja työhyvinvoinnin. Mielestämme säännöllisesti asiakkaiden mielipiteitä kysymällä saadaan varmistettua asiakaslähtöinen kotihoito.