Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lukuvalmennus Pieksämäen kaupunginkirjastossa : Henkilökohtainen kirjavinkkaus ja suositteleva lukupiiri

Hakulinen, Merja (2019)

 
Avaa tiedosto
Hakulinen_Merja.pdf (875.7Kt)
Lataukset: 


Hakulinen, Merja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062017434
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Pieksämäen kaupunginkirjasto, joka kuuluu eteläsavolaiseen Lumme-kirjastojen kimppaan. Pääkirjasto, Jäppilän ja Virtasalmen lähikirjastot ja kirjastoauto Rietrikki palvelevat kaupungin ja kuntien yhdistymisen jälkeen noin 18 000 asukasta. Väkiluku pienenee ja ihmiset vanhenevat, ja tämä heijastuu kirjaston käyttäjiinkin. Kirjaston palveluja täytyy kehittää ja monipuolistaa, jotta kävijöitä ja lukijoita riittäisi tulevaisuudessakin.
Lukuvalmennus-konsepti on kehitetty Helsingin kaupunginkirjastossa ja sitä käytetään nykyään jossain muodossa monissa kirjastoissa. Toimintamalli esiteltiin vuoden 2017 Kirjastopäivillä Jyväskylässä. Työn tavoitteena on lisätä kirjaston palveluja, sillä Pieksämäen kaupunginkirjastossa ei ole aikaisemmin ollut henkilökohtaista kirjavinkkausta eikä suosittelevaa lukupiiriä. Tarkoituksena on selvittää, sopiiko tämä malli kirjaston toimintaan. Samalla monipuolistetaan lukuharrastusta ja etsitään asiakkaille sopivaa kirjallisuutta. Tuloksena syntyy myös muistilista lukuvalmennuksen järjestämisen vaiheista.
Tekstiosassa käsitellään lukemisen merkitystä eri ikäisille ihmisille sekä kirjavinkkauksen ja lukupiirien historiaa monipuolisen kirjallisuuden pohjalta. Lukuvalmennuksesta on vielä vähän aineistoa, joten tietoperusta pohjautuu Kirjastopäivien esitykseen ja kirjastojen verkkosivuihin. Tutkimusmenetelmänä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa käytetään survey-kyselyä. Opinnäytetyön liitteissä ovat surveyn lomakkeet, mainos, muistilista ja yhden lukuvalmennuksen kirjaselostukset.
Lukuvalmennusten ja vastausten perusteella saatiin tulokseksi, että Lukuvalmentaja-palvelu on syytä ottaa kirjaston palveluvalikoimaan. Se lisää lukuharrastusta ja tuo esille sellaista kirjallisuutta, jota kirjaston asiakkaat eivät itse löytäisi. Henkilökohtainen kirjavinkkaus lisää keskustelua kirjoista ja syventää henkilökunnankin asiantuntemusta.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää erilaisten ja eriaiheisten vinkkausten ja lukupiirien järjestämisessä. Suosittelevan lukupiirin lisäksi voidaan järjestää perinteinenkin lukupiiri, jossa käsitellään yhtä kirjaa kerrallaan. Tulevaisuudessa voidaan kehittää lukuvalmennusten järjestämistä verkossa heille, jotka eivät pääse tulemaan kirjastoon.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste