Metsäkoneenkuljettajien asiakaspalvelutaitojen kehittäminen : tapaus Metsäkonepalvelu Oy
Laaksonlaita, Joonas (2019)
Laaksonlaita, Joonas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062817583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062817583
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Metsäkonepalvelu Oy:n metsäkoneenkuljettajien asiakaspalvelutaitojen nykytilaa ja mahdollisuuksia kehittää näitä taitoja. Tutkimuksen aihe oli ajankohtainen, koska UPM Metsä pyrkii tarjoamaan asiakkailleen ”ylivertaisen asiakaskokemuksen”. Yhtiö vaatii tätä myös heille työskenteleviltä metsäkoneyrityksiltä. Kyseisen käsitteen määritelmä oli kuitenkin epäselvä. Tämä opinnäytetyö pyrki osaltaan vastaamaan, miten UPM Metsä haluaa Metsäkonepalvelu Oy:n metsäkoneenkuljettajien toimivan asiakaspalvelutilanteissa. Tutkimuksen aineisto kerättiin tekemällä teemahaastatteluja 11 Metsäkonepalvelu Oy:n metsäkoneenkuljettajalle. Tämän lisäksi UPM Metsän metsäasiakasvastaaville tehtiin sähköinen kyselytutkimus. Kyselyyn vastasi 13 metsäasiakasvastaavaa.
Työn tuloksien perusteella sekä haastatellut metsäkoneenkuljettajat itse että kyselyyn vastanneet metsäasiakasvastaavat pitävät koneenkuljettajien asiakaspalvelutaitoja tällä hetkellä hyvinä. Erityistä kiitosta metsäkoneenkuljettajat saivat kommunikoinnistaan sekä metsänomistajien että metsäasiakasvastaavien kanssa. Kehityskohteita havaittiin kuljettajien tekemissä hakkuiden aloitusilmoituksissa, metsänomistajien ohjeistuksessa korjuutyömaan työturvallisuuden suhteen, korjuutyömaiden valmistelutöissä, palautteen käsittelyssä ja tiedonkulussa metsänhoitoyhdistysten valtakirjakauppojen yhteydessä sekä ajoittain Metsäkonepalvelu Oy:n sisäisessä toiminnassa.
Tulosten perusteella tehtiin seuraavat kehitysehdotukset: kuljettajien tekemien aloitusilmoitusten käytäntöjä tulisi täsmentää sekä tarvittaessa päivittää ja Metsäkonepalvelu Oy:n sisäistä tiedottamista tulisi parantaa. UPM Metsän tulisi informoida metsänomistajia paremmin korjuutyömaan työturvallisuusasioista ja metsäasiakasvastaavien tulisi yhtenäistää toimintatapojaan korjuutyömaiden valmistelussa. Lisäksi palautteen käsittelyprosessista tulisi tehdä avoimempaa ja metsänhoitoyhdistysten valtakirjakauppojen yhteydessä tulisi varmistaa riittävä tiedonkulku eri organisaatioiden välillä.
Työn tuloksien perusteella sekä haastatellut metsäkoneenkuljettajat itse että kyselyyn vastanneet metsäasiakasvastaavat pitävät koneenkuljettajien asiakaspalvelutaitoja tällä hetkellä hyvinä. Erityistä kiitosta metsäkoneenkuljettajat saivat kommunikoinnistaan sekä metsänomistajien että metsäasiakasvastaavien kanssa. Kehityskohteita havaittiin kuljettajien tekemissä hakkuiden aloitusilmoituksissa, metsänomistajien ohjeistuksessa korjuutyömaan työturvallisuuden suhteen, korjuutyömaiden valmistelutöissä, palautteen käsittelyssä ja tiedonkulussa metsänhoitoyhdistysten valtakirjakauppojen yhteydessä sekä ajoittain Metsäkonepalvelu Oy:n sisäisessä toiminnassa.
Tulosten perusteella tehtiin seuraavat kehitysehdotukset: kuljettajien tekemien aloitusilmoitusten käytäntöjä tulisi täsmentää sekä tarvittaessa päivittää ja Metsäkonepalvelu Oy:n sisäistä tiedottamista tulisi parantaa. UPM Metsän tulisi informoida metsänomistajia paremmin korjuutyömaan työturvallisuusasioista ja metsäasiakasvastaavien tulisi yhtenäistää toimintatapojaan korjuutyömaiden valmistelussa. Lisäksi palautteen käsittelyprosessista tulisi tehdä avoimempaa ja metsänhoitoyhdistysten valtakirjakauppojen yhteydessä tulisi varmistaa riittävä tiedonkulku eri organisaatioiden välillä.