Lasten kokemuksia montessoriryhmän vuorovaikutuksesta
Nissinen, Marjokaisa; Peltoniemi, Riikka (2010)
Nissinen, Marjokaisa
Peltoniemi, Riikka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216754
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu, sosiaali- ja terveysalan yksikkö
Sosaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK)
Tekijät: Marjokaisa Nissinen & Riikka Peltoniemi
Opinnäytetyön nimi: Lasten kokemuksia montessoriryhmän vuorovaikutuksesta
Työn ohjaajat: Helena Malmivirta & Riikka Suokas
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: syksy 2010 Sivumäärä: 66 + 2 sivua liitteitä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kuvailla 5-6 –vuotiaiden kokemuksia eri-ikäisistä lapsista koostuvan montessoriryhmän vuorovaikutuksesta. Tutkimuksen tehtävänä oli tuoda esille 5-6 -vuotiaiden lasten kokemuksia lapsilähtöisesti heidän kertomanaan vuorovaikutustilanteista eri-ikäisten lasten kanssa montessoripedagogisessa ryhmässä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä avaamme lapsikäsityksemme ja tarkastelemme 5-6-vuotiasta lasta hänen kehityksensä ja toimintansa kautta. Lapsen toimintaa tarkastelimme muun muassa vuorovaikutuksen ja vertaissuhteiden näkökulmista. Lapsilähtöisyyttä olemme tarkastelleet montessoripedagogiikan yhteydessä.
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston keruun suoritimme avoimella haastattelumenetelmällä lapsilähtöisesti lasten kertoessa tarinan muodossa kokemuksiaan vuorovaikutustilanteista. Haastateltaviksi valikoitui huoltajien suostumusten perusteella kahdeksan 5-6 –vuotiasta lasta. Tutkimusaineiston analysoimme aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittivat, että montessoriympäristö eri-ikäisine lapsineen synnyttää monenlaisia vuorovaikutustilanteita. Vuorovaikutukseen ja sen syntymiseen vaikuttivat useat eri tekijät, joista yllättäen sukupuolen merkitys korostui.
Vertaisuuden kokeminen ja toisen lapsen ikä vaikuttavat lasten vuorovaikutuksen muodostumiseen. Lapset synnyttävät vuorovaikutustilanteita yhteisistä mielenkiinnon kohteista ja mieluisista leikeistä. Eri-ikäisten lasten ryhmä koetaan luonnollisena, mutta vuorovaikutuksessa suositaan omanikäisiä ja -tasoisia lapsia. Tiedostettua ja tiedostamatonta ohjausta ja oppimista eri-ikäisten lasten kesken tapahtuu montessoriympäristössä päivittäin. Sukupuolen merkitys korostuu lasten muodostamissa vuorovaikutussuhteissa. Näkemysero sukupuolten välillä korostuu erityisesti poikien painottaessa samaa sukupuolta olevan toverin merkitystä ja kokiessa vuorovaikutuksen toisen sukupuolen kanssa lähes nolostuttavaksi asiaksi. Vuorovaikutusta vähentävä ja sitä rikkova tekijä on häiritsevä käytös.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, 5-6 –vuotias lapsi, kokemus, vuorovaikutus, montessoripedagogiikka, laadullinen tutkimus
Oulun seudun ammattikorkeakoulu, sosiaali- ja terveysalan yksikkö
Sosaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK)
Tekijät: Marjokaisa Nissinen & Riikka Peltoniemi
Opinnäytetyön nimi: Lasten kokemuksia montessoriryhmän vuorovaikutuksesta
Työn ohjaajat: Helena Malmivirta & Riikka Suokas
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: syksy 2010 Sivumäärä: 66 + 2 sivua liitteitä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kuvailla 5-6 –vuotiaiden kokemuksia eri-ikäisistä lapsista koostuvan montessoriryhmän vuorovaikutuksesta. Tutkimuksen tehtävänä oli tuoda esille 5-6 -vuotiaiden lasten kokemuksia lapsilähtöisesti heidän kertomanaan vuorovaikutustilanteista eri-ikäisten lasten kanssa montessoripedagogisessa ryhmässä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä avaamme lapsikäsityksemme ja tarkastelemme 5-6-vuotiasta lasta hänen kehityksensä ja toimintansa kautta. Lapsen toimintaa tarkastelimme muun muassa vuorovaikutuksen ja vertaissuhteiden näkökulmista. Lapsilähtöisyyttä olemme tarkastelleet montessoripedagogiikan yhteydessä.
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston keruun suoritimme avoimella haastattelumenetelmällä lapsilähtöisesti lasten kertoessa tarinan muodossa kokemuksiaan vuorovaikutustilanteista. Haastateltaviksi valikoitui huoltajien suostumusten perusteella kahdeksan 5-6 –vuotiasta lasta. Tutkimusaineiston analysoimme aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittivat, että montessoriympäristö eri-ikäisine lapsineen synnyttää monenlaisia vuorovaikutustilanteita. Vuorovaikutukseen ja sen syntymiseen vaikuttivat useat eri tekijät, joista yllättäen sukupuolen merkitys korostui.
Vertaisuuden kokeminen ja toisen lapsen ikä vaikuttavat lasten vuorovaikutuksen muodostumiseen. Lapset synnyttävät vuorovaikutustilanteita yhteisistä mielenkiinnon kohteista ja mieluisista leikeistä. Eri-ikäisten lasten ryhmä koetaan luonnollisena, mutta vuorovaikutuksessa suositaan omanikäisiä ja -tasoisia lapsia. Tiedostettua ja tiedostamatonta ohjausta ja oppimista eri-ikäisten lasten kesken tapahtuu montessoriympäristössä päivittäin. Sukupuolen merkitys korostuu lasten muodostamissa vuorovaikutussuhteissa. Näkemysero sukupuolten välillä korostuu erityisesti poikien painottaessa samaa sukupuolta olevan toverin merkitystä ja kokiessa vuorovaikutuksen toisen sukupuolen kanssa lähes nolostuttavaksi asiaksi. Vuorovaikutusta vähentävä ja sitä rikkova tekijä on häiritsevä käytös.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, 5-6 –vuotias lapsi, kokemus, vuorovaikutus, montessoripedagogiikka, laadullinen tutkimus