Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Malli lapsi- ja perhesosiaalityön jalkauttamisesta ylä-ja alakouluihin

Ryynänen, Milla (2019)

 
Avaa tiedosto
Ryynänen_Milla.pdf.pdf (1.115Mt)
Lataukset: 


Ryynänen, Milla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081317815
Tiivistelmä
Lapsi- ja perhesosiaalityön jalkauttamisen tarkoituksena oli mallintaa Pieksämäen kaupungin perusturvan ja sivistystoimen yhteistyötä ylä- ja alakouluihin. Lasten, nuorten ja perheiden tarvitsema tuki tuotiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa heidän luonnolliseen kasvu- ja elinympäristöönsä. Jalkautuvan lapsi- ja perhesosiaalityön kokeilu toteutettiin ajalla 7.1.2019 – 30.6.2019.

Opinnäytetyö on tehdyn kehittämistyön raportti. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys sisältää tietoa sosiaalityöstä, perhetyöstä, lastensuojelusta, Pieksämäen kaupungin ylä- ja alakouluista sekä opiskeluhuollosta. Opinnäytetyön raportti sisältää narratiivisen kertomuksen kehittämistyön toteutuksesta.

Suurin osa lapsista ja nuorista ovat tyytyväisiä elämäänsä ja kokevat pärjäävänsä hyvin. Osalle lapsista ja nuorista kuitenkin kehittyy haasteellinen elämänpolku. Sosiaalityöllä ja perhetyöllä pyritään vähentämään sosiaalisia ongelmia, lisäämään yleistä ja yksilöllistä hyvinvointia sekä yhteisöjen toimivuutta. Samalla tuetaan perheiden hyvinvointia ja vanhempia lapsensa kasvatustehtävässä ja ennaltaehkäistään vahingollisia riskitekijöitä. Lastensuojelun tarkoituksena on ensisijaisesti huolehtia, ettei lapsen kehitys tai terveys vaarannu kasvuolosuhteista ja lapsen käyttäytymisestä johtuen.

Opetuksen, ohjauksen ja tuen järjestämisen lähtökohtana on huolenpito hyvästä ja turvallisesta koulupäivästä. Oppilaan hyvinvointiin, kehitykseen ja oppimiseen koulun tehtävänä on tarjota mahdollisimman suotuisat edellytykset. Jokaisella koululla on opiskeluhuoltoryhmä, jonka tehtävänä on huolehtia oppilaiden hyvinvoinnista.

Yläkoulussa on huomattu olevan tuen tarvetta, johon opiskeluhuollon palveluilla ei yksistään pystytä vastaamaan. Vuonna 2018 Pieksämäellä tehtiin 13-15-vuotiaista nuorista yhteensä 111 lastensuojeluilmoitusta. Yläkoulun oppilaista noin 12 prosentilla oli asiakkuus lapsi- ja perhesosiaalityössä. Lisäksi Pieksämäellä on tehty paljon lyhytaikaisia avohuollon sijoituksia. Pieksämäen kaupungin perhepalvelujen talousarviosta 75 prosenttia kuluu ostopalveluihin. Vuosittain tiukentuva kuntatalous pakottaa miettimään keinoja kulurakenteen hillitsemiseksi ja tuloksellisuuden parantamiseksi erityisesti sosiaalityön osalta.

Jalkautumisen avulla pyrittiin selvittämään ja vaikuttamaan juurisyihin, jotka vaikuttavat lapsen ja nuoren arjen rakenteisiin ja elämänhallintaan. Sosiaalityöntekijän ja perheohjaajan osaamista voitiin hyödyntää konsultatiivisesti koulun henkilökunnan tarpeisiin tiivistämällä työntekijöiden välistä vuoropuhelua ja yhteistyötä. Perhetyö tarjosi perheille konkreettista tukea arkeen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste