Ryhtiä elämään! : Ryhtiopas yläasteikäiselle
Riitamäki, Elisa; Määttälä, Milla (2010)
Riitamäki, Elisa
Määttälä, Milla
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216876
Tiivistelmä
Hyvä ryhti on tärkeä tekijä hyvinvoinnin kannalta. Yläasteikäisen on tärkeää tietää, mitä on hyvä ryhti, ja ymmärtää, mitkä asiat siihen vaikuttavat. Hyvään ryhtiin vaikuttavat monet kasvuun ja kehitykseen liittyvät tekijät. Liikunta, unen määrä, ravitsemus, lihastasapaino ja selkärangan rakenteet vaikuttavat olennaisesti ryhtiin.
Opinnäytetyömme tulostavoitteena oli ryhtiopas Myllytullin koulun 8.-luokkalaisille. Välittömänä toiminnallisena tavoitteena oli, että tuotteen käyttäjä tietää mitä on hyvä ryhti ja miten sitä pidetään yllä. Keskipitkän ajan toiminnallisena tavoitteena oli, että tuotteen käyttäjä tiedostaa omat asentotottumuksensa ja kiinnostuu hyvän ryhdin ylläpitämisestä sekä ryhtiongelmien ennaltaehkäisemisestä. Pitkän ajan toiminnallisena tavoitteena oli, että tuotteen käyttäjä ymmärtää hyvän ryhdin merkityksen ja pyrkii aktiivisesti ylläpitämään hyvää ryhtiä. Toiminnalliset tavoitteet tähtäsivät nuoren fyysiseen hyvinvointiin, joka on merkittävä osa nuoren kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Ryhtiopas tehtiin käyttäen Microsoft Word –ohjelmaa. Oppaan kuvitti suunnittelija Heikki Herva. Opas on värillinen ja paperinen. Se taitettiin A5-kokoon. Opas sisältää 16 sivua.
Ryhtiopas sisältää tietoa ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta. Se kertoo, mitä on hyvä ryhti ja mitä huono ryhti aiheuttaa. Ryhtioppaassa kerrotaan kattavasti, mitkä asiat ryhtiin vaikuttavat. Teoriatiedon lisäksi ryhtiopas sisältää taukoliikunnaksi sopivia ryhtiharjoituksia. Käytimme lähdemateriaalina ryhtioppaan laatimisessa aiheeseen liittyvää monipuolista, luotettavaa, ajankohtaista ja kansainvälistä kirjallisuutta
Yhteistyökumppanimme on apulaisjohtaja Erkki Tuomiaho Myllytullin koulusta. Ryhtiopas jaetaan Myllytullin koulun 8.-luokkalaisille. Tuotteen käyttöoikeudet antavat Myllytullin koululle mahdollisuuden jakaa opasta muillekin ikäryhmille.
Ryhtitietouden avulla voimme ennaltaehkäistä huonosta ryhdistä aiheutuvia ongelmia. Työelämässä voimme hyödyntää ryhtiopastamme ryhtitietouden levittämiseen.
Opinnäytetyömme tulostavoitteena oli ryhtiopas Myllytullin koulun 8.-luokkalaisille. Välittömänä toiminnallisena tavoitteena oli, että tuotteen käyttäjä tietää mitä on hyvä ryhti ja miten sitä pidetään yllä. Keskipitkän ajan toiminnallisena tavoitteena oli, että tuotteen käyttäjä tiedostaa omat asentotottumuksensa ja kiinnostuu hyvän ryhdin ylläpitämisestä sekä ryhtiongelmien ennaltaehkäisemisestä. Pitkän ajan toiminnallisena tavoitteena oli, että tuotteen käyttäjä ymmärtää hyvän ryhdin merkityksen ja pyrkii aktiivisesti ylläpitämään hyvää ryhtiä. Toiminnalliset tavoitteet tähtäsivät nuoren fyysiseen hyvinvointiin, joka on merkittävä osa nuoren kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Ryhtiopas tehtiin käyttäen Microsoft Word –ohjelmaa. Oppaan kuvitti suunnittelija Heikki Herva. Opas on värillinen ja paperinen. Se taitettiin A5-kokoon. Opas sisältää 16 sivua.
Ryhtiopas sisältää tietoa ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta. Se kertoo, mitä on hyvä ryhti ja mitä huono ryhti aiheuttaa. Ryhtioppaassa kerrotaan kattavasti, mitkä asiat ryhtiin vaikuttavat. Teoriatiedon lisäksi ryhtiopas sisältää taukoliikunnaksi sopivia ryhtiharjoituksia. Käytimme lähdemateriaalina ryhtioppaan laatimisessa aiheeseen liittyvää monipuolista, luotettavaa, ajankohtaista ja kansainvälistä kirjallisuutta
Yhteistyökumppanimme on apulaisjohtaja Erkki Tuomiaho Myllytullin koulusta. Ryhtiopas jaetaan Myllytullin koulun 8.-luokkalaisille. Tuotteen käyttöoikeudet antavat Myllytullin koululle mahdollisuuden jakaa opasta muillekin ikäryhmille.
Ryhtitietouden avulla voimme ennaltaehkäistä huonosta ryhdistä aiheutuvia ongelmia. Työelämässä voimme hyödyntää ryhtiopastamme ryhtitietouden levittämiseen.