"Kulutus, kierrätys ja roskat" : Ympäristökasvatus osana viisivuotiaiden pienryhmätoimintaa
Anttila, Johanna (2009)
Anttila, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903021559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903021559
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on toiminnallisten tuokioiden avulla selvittää minkälaisia ympäristöön ja kuluttamiseen liittyviä tietoja ja taitoja lapsilla on. Työssä pyrin tarkastelemaan miten tietoa voi ympäristökasvatuksella edistää ja ohjata lapsia pohtimaan arkisten kulutusvalintojen vaikutuksia. Työ on toteutettu yhteistyössä yksityisen päiväkodin, The Lauttasaari English Playschoolin kanssa.
Opinnäytetyö koostuu projektina toteutetusta ympäristökasvatuksesta ja kirjallisesta osuudesta. Työn idea lähti kyseisestä päiväkodista ja aihe on muokattu lapsiryhmälle pidettäviksi toimintatuokioiksi. Projektin teoriapohjana käytin päristökasvatusta, lapsilähtöisyyttä ja lapsen fyysistä kehitystä. Projekti toteutettiin viitenä toimintatuokiona päiväkodin Viskari-pienryhmässä. Ryhmä on viisivuotiaille tarkoitettu pienryhmä ja toimintaan osallistui yhdeksän lasta.
Arviointia suoritin toimintatuokioiden yhteydessä. Työn kirjallinen osuus koostui tavoitteiden perusteluista ja tuntien suunnittelusta. Siihen sisältyivät myös tuntienkulun kuvaaminen sekä toiminnan onnistumisen arviointi. Toimintatuokioiden päätavoite oli herättää lasten mielenkiinto ympäristöä ja kuluttamista kohtaan. Tuokioiden teemoiksi muodostuivat ympäristö, kierrätys ja kuluttaminen, joita käsittelimme ryhmässä eri näkökulmista. Jokaiselle tuokiolle asetin etukäteen lapsen fyysistä kehitystä tukevat osatavoitteet.
Projektin tavoitteet toteutuivat hyvin: lapset innostuivat, olivat motivoituneita toiminnasta ja oppivat läpikäymiämme asioita. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ympäristökasvatus on hyödyllistä jo näin nuorille lapsille. Lapset ovat valmiita oppimaan ympäristöasioista ja lapset jotka jo varhain ovat aloittaneet ympäristökasvatuksen on mahdollisuus myöhemmin olla aktiivisia ympäristöasioissa. Huomattavaa on, että lapset pystyvät sisäistämään käsitteitä ja toimintamalleja näin nuorena, joten varhaiskasvatukseen olisi mahdollista lisätä ympäristökasvatusta sisältävä ekologinen osa-alue.
Opinnäytetyö koostuu projektina toteutetusta ympäristökasvatuksesta ja kirjallisesta osuudesta. Työn idea lähti kyseisestä päiväkodista ja aihe on muokattu lapsiryhmälle pidettäviksi toimintatuokioiksi. Projektin teoriapohjana käytin päristökasvatusta, lapsilähtöisyyttä ja lapsen fyysistä kehitystä. Projekti toteutettiin viitenä toimintatuokiona päiväkodin Viskari-pienryhmässä. Ryhmä on viisivuotiaille tarkoitettu pienryhmä ja toimintaan osallistui yhdeksän lasta.
Arviointia suoritin toimintatuokioiden yhteydessä. Työn kirjallinen osuus koostui tavoitteiden perusteluista ja tuntien suunnittelusta. Siihen sisältyivät myös tuntienkulun kuvaaminen sekä toiminnan onnistumisen arviointi. Toimintatuokioiden päätavoite oli herättää lasten mielenkiinto ympäristöä ja kuluttamista kohtaan. Tuokioiden teemoiksi muodostuivat ympäristö, kierrätys ja kuluttaminen, joita käsittelimme ryhmässä eri näkökulmista. Jokaiselle tuokiolle asetin etukäteen lapsen fyysistä kehitystä tukevat osatavoitteet.
Projektin tavoitteet toteutuivat hyvin: lapset innostuivat, olivat motivoituneita toiminnasta ja oppivat läpikäymiämme asioita. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ympäristökasvatus on hyödyllistä jo näin nuorille lapsille. Lapset ovat valmiita oppimaan ympäristöasioista ja lapset jotka jo varhain ovat aloittaneet ympäristökasvatuksen on mahdollisuus myöhemmin olla aktiivisia ympäristöasioissa. Huomattavaa on, että lapset pystyvät sisäistämään käsitteitä ja toimintamalleja näin nuorena, joten varhaiskasvatukseen olisi mahdollista lisätä ympäristökasvatusta sisältävä ekologinen osa-alue.