Nyt olisi nuijalle töitä – Asiakasymmärrystä hallitustyöhön
Editoija
Ilvonen, Tarja
Koskimäki, Tuija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7225-65-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7225-65-3
Tiivistelmä
Nopeasti muuttuva asiakaskäyttäytyminen ja digitalisaatio sekä toimialamurrokset edellyttävät yritysten hallituksilta asiakasymmärrystä yritysten strategisen päätöksenteon tueksi. Vuonna 2015 tehdyssä Customer Advocates on Board -kyselyssä hallitustyötä Suomessa tekevät henkilöt kertoivat, miten he hyödyntävät asiakasymmärrystä omassa strategisessa päätöksenteossaan ja mitä haasteita päätöksentekoon liittyy. Tutkimuksen, haastattelujen sekä projektissa joukkoistamalla saadun tiedon mukaan yritysten hallitukset hyödyntävät vielä melko heikosti asiakasymmärrystä strategisen päätöksenteon voimavarana.
Tiedon tuottaminen hallitustason päätöksentekoon kytkee yhteen monia toimijoita yli organisaatiorajojen aina johtohenkilöistä asiantuntijoihin. Asiakasymmärryksen nostaminen yrityksen strategisen päätöksenteon tasolle edellyttää hallituksen yhteistä asiakasnäkemystä sekä kaikkien tahojen yhteistä ymmärrystä siitä ja asiakkaan merkityksestä yritykselle ja sen tulevaisuudelle.
Kirjassa käsitellään asiakasajattelua oivallisesti konkreettisten yritysesimerkkien, organisaatiokulttuurin, muutosjohtamisen sekä hallitusten jäsenten ja puheenjohtajien ajatusten pohjalta. Kirja antaa tietoa ja näkemyksiä siitä, miten liiketoimintaa voi kasvattaa asiakasajattelun keinoin.
Julkaisu tarjoaa hallituksissa työskenteleville, heidän sidosryhmilleen sekä kaikille niille, jotka hankkivat, analysoivat ja raportoivat asiakastietoa, inspiroivia ja havainnollistavia esimerkkejä siitä, mikä asiakkaan ja hyvän asiakasymmärryksen merkitys strategisesti yritykselle voi olla ja miten asiakasymmärrystä voi hyödyntää strategisessa päätöksenteossa.
Tiedon tuottaminen hallitustason päätöksentekoon kytkee yhteen monia toimijoita yli organisaatiorajojen aina johtohenkilöistä asiantuntijoihin. Asiakasymmärryksen nostaminen yrityksen strategisen päätöksenteon tasolle edellyttää hallituksen yhteistä asiakasnäkemystä sekä kaikkien tahojen yhteistä ymmärrystä siitä ja asiakkaan merkityksestä yritykselle ja sen tulevaisuudelle.
Kirjassa käsitellään asiakasajattelua oivallisesti konkreettisten yritysesimerkkien, organisaatiokulttuurin, muutosjohtamisen sekä hallitusten jäsenten ja puheenjohtajien ajatusten pohjalta. Kirja antaa tietoa ja näkemyksiä siitä, miten liiketoimintaa voi kasvattaa asiakasajattelun keinoin.
Julkaisu tarjoaa hallituksissa työskenteleville, heidän sidosryhmilleen sekä kaikille niille, jotka hankkivat, analysoivat ja raportoivat asiakastietoa, inspiroivia ja havainnollistavia esimerkkejä siitä, mikä asiakkaan ja hyvän asiakasymmärryksen merkitys strategisesti yritykselle voi olla ja miten asiakasymmärrystä voi hyödyntää strategisessa päätöksenteossa.