Opettajankouluttajan osaaminen : ammatillisen opettajankouluttajan työn tulevaisuus 2025
Mäki, Kimmo; Vanhanen-Nuutinen, Liisa; Guttorm, Tomi; Mäntylä, Ritva; Stenlund, Antero; Weissman, Kirsti (2015)
Mäki, Kimmo
Vanhanen-Nuutinen, Liisa
Guttorm, Tomi
Mäntylä, Ritva
Stenlund, Antero
Weissman, Kirsti
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082718002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082718002
Tiivistelmä
Ammatilliset opettajakouluttajat kohtaavat työssään työelämän ja ammatillisen koulutuksen muutokset ja niiden vaikutukset opettajan työhön. Opettajankouluttajat ohjaavat opettajaopiskelijoita ja kehittävät ja tutkivat ammatillista koulutusta sekä ammattipedagogiikkaa. Vaikka ammatillisten opettajien työ ja sen muuttuminen on ollut tutkimusten kohteena, opettajankouluttajien työtä ei juuri ole tutkittu.
Ammatillisen opettajakouluttajan työ ja tulevaisuus-tutkimus toteutettiin viiden ammatillisen opettajakorkeakoulun yhteishankkeena. Tutkimus kohdistui opettajakouluttajan työn painopisteisiin ja toimintaympäristöihin, osaamishaasteisiin ja osaamisen johtamiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ammatillisen opettajankouluttajan osaamisprofiili ja tuottaa kehittämisehdotuksia opettajankouluttajien työn kehittämiseen ja osaamisen johtamiseen. Hanketta olivat toteuttamassa Haaga-Helia ammattikorkeakoulun, Hämeen ammattikorkeakoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun, Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Oulun ammattikorkeakoulun ammatilliset opettajakorkeakoulut ja opettajankoulutusyksiköt.
Tutkimus eteni kolmessa syklissä. Ensimmäisessä syklissä toteutettiin tulevaisuuspaja jokaisessa opettajakorkeakoulussa. Pajoihin kutsuttiin edustava otos opettajakorkeakoulujen alueellisista sidosryhmistä. Lisäksi järjestettiin paneelikeskustelu, johon osallistui mm. ammatillisten opettajaopiskelijoiden, ammattikorkeakoulun rehtoreiden, koulutusviennin, Opetus- ja kulttuuriministeriön, OAJ:n ja Koulutuksen tutkimuslaitoksen edustaja. Tutkimuksen toisessa syklissä tulevaisuuspajojen ja paneelin analyysin perusteella tuotettuja tulevaisuusskenaarioita koeteltiin ammatillisten opettajakorkeakoulujen opetushenkilöstöllä. Kolmannessa syklissä tulevaisuusskenaarioita analysoitiin suhteessa muutostekijöihin ja tuotettiin ammatillisen opettajankouluttajan osaamisskenaario.
Opettajankouluttajan työn tulevaisuusskenaariossa ammatillisen opettajankoulutuksen perusteita ovat yksilöllisyys, yhteisöllisyys, monimuotoisuus
ja osaaminen. Opettajankoulutuksen on vastattava kiristyvän talouden, monimuotoistuvien kulttuureiden, oppimisen teknologisoitumisen, koulutuksen eriarvoistumisen, oppimisen ja työn muutoksen ja kestävän hyvinvoinnin asettamiin vaatimuksiin, mutta ennen kaikkea hyödynnettävä niiden tarjoamat uudet mahdollisuudet. Osaamisskenaarion perusteella kuvattiin opettajankouluttajaa ammattipedagogista monitaiturina, joka työskentelee monimuotoisissa toimintaympäristöissä, hyödyntää työssään teknologian mahdollisuuksia ja toimii tulos- ja tavoitesuuntautuneesti.
Tutkimuksen tuloksia käytetään ammatillisten opettajankouluttajien osaamisen kehittämisessä, opettajankouluttajien rekrytoinnissa ja osaamisen johtamisen kehittämisessä.
Ammatillisen opettajakouluttajan työ ja tulevaisuus-tutkimus toteutettiin viiden ammatillisen opettajakorkeakoulun yhteishankkeena. Tutkimus kohdistui opettajakouluttajan työn painopisteisiin ja toimintaympäristöihin, osaamishaasteisiin ja osaamisen johtamiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ammatillisen opettajankouluttajan osaamisprofiili ja tuottaa kehittämisehdotuksia opettajankouluttajien työn kehittämiseen ja osaamisen johtamiseen. Hanketta olivat toteuttamassa Haaga-Helia ammattikorkeakoulun, Hämeen ammattikorkeakoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun, Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Oulun ammattikorkeakoulun ammatilliset opettajakorkeakoulut ja opettajankoulutusyksiköt.
Tutkimus eteni kolmessa syklissä. Ensimmäisessä syklissä toteutettiin tulevaisuuspaja jokaisessa opettajakorkeakoulussa. Pajoihin kutsuttiin edustava otos opettajakorkeakoulujen alueellisista sidosryhmistä. Lisäksi järjestettiin paneelikeskustelu, johon osallistui mm. ammatillisten opettajaopiskelijoiden, ammattikorkeakoulun rehtoreiden, koulutusviennin, Opetus- ja kulttuuriministeriön, OAJ:n ja Koulutuksen tutkimuslaitoksen edustaja. Tutkimuksen toisessa syklissä tulevaisuuspajojen ja paneelin analyysin perusteella tuotettuja tulevaisuusskenaarioita koeteltiin ammatillisten opettajakorkeakoulujen opetushenkilöstöllä. Kolmannessa syklissä tulevaisuusskenaarioita analysoitiin suhteessa muutostekijöihin ja tuotettiin ammatillisen opettajankouluttajan osaamisskenaario.
Opettajankouluttajan työn tulevaisuusskenaariossa ammatillisen opettajankoulutuksen perusteita ovat yksilöllisyys, yhteisöllisyys, monimuotoisuus
ja osaaminen. Opettajankoulutuksen on vastattava kiristyvän talouden, monimuotoistuvien kulttuureiden, oppimisen teknologisoitumisen, koulutuksen eriarvoistumisen, oppimisen ja työn muutoksen ja kestävän hyvinvoinnin asettamiin vaatimuksiin, mutta ennen kaikkea hyödynnettävä niiden tarjoamat uudet mahdollisuudet. Osaamisskenaarion perusteella kuvattiin opettajankouluttajaa ammattipedagogista monitaiturina, joka työskentelee monimuotoisissa toimintaympäristöissä, hyödyntää työssään teknologian mahdollisuuksia ja toimii tulos- ja tavoitesuuntautuneesti.
Tutkimuksen tuloksia käytetään ammatillisten opettajankouluttajien osaamisen kehittämisessä, opettajankouluttajien rekrytoinnissa ja osaamisen johtamisen kehittämisessä.