Digitaaliset palvelut Vantaan suun terveydenhuollossa
Kautto, Emmi (2019)
Kautto, Emmi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082717999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082717999
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, minkälaisille digitaalisille palveluille Vantaan kaupungin suun terveydenhuollossa on tarvetta nyt ja tulevaisuudessa. Tavoitteena oli vastauksien avulla tuottaa tietoa Vantaan suun terveydenhuoltoon, mitä digitaalisia palveluita tulisi ylläpitää ja kehittää.
Digitalisaation ollessa nykypäivää myös sosiaali- ja terveysalalla, on entistä tärkeämpää tavoitella hallituksen strategioita yhdessä rakennetusta uudistuvasta ja turvallisesta maasta, jossa terveyspalvelut painottuvat asiakaslähtöisiksi. Toimivilla ja helppokäyttöisillä tietojärjestelmillä voidaan sujuvoittaa hoitoketjuja ja lisätä ihmisten hyvinvointia. Terveysteknologian mahdollistamilla hyödyillä, voidaan siirtää asiakkaille vastuuta huolehtia terveydestään omatoimisesti.
Yleisesti digitaalisten palveluiden tarjonta ja käyttö on lisääntynyt voimakkaasti viime vuosina ja Vantaan suun terveydenhuollossakin niitä on tarjolla monia. Laadukkaiden palveluiden osatekijänä pidetään asiakaslähtöistä kehittämistä. Palveluiden tulee olla helppokäyttöisiä kaikille ikäryhmille myös kunnallisessa hammashoidossa. Kyselyä digitaalisten palveluiden käytöstä ja niiden kehittämisehdotuksia kerättiin kahden viikon ajan Vantaan hammashoidon internetsivuilla sekä muutamina päivinä Tikkurilan ja Myyrmäen hammashoitoloissa. Vastauksia tuli 133, jotka analysoitiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmin.
Tuloksista nousi esille melko vähäinen digitaalisten palveluiden tämän hetkinen käyttö, mutta kiinnostusta erityisesti toimivampaa ajanvarausta ja sähköistä hoidon tarpeen arviointia kohtaan löytyi kaikista ikäryhmistä. Toimimattomia päällekkäisiä järjestelmiä koettiin olevan jonkin verran. Loppuvuodesta 2019 Vantaan suun terveydenhuollossa käyttöönotettavassa asiakas- ja potilastietojärjestelmässä Apotissa mahdollistetaan asioinnin siirtymistä yhtenäisempään järjestelmään.
Digitalisaation ollessa nykypäivää myös sosiaali- ja terveysalalla, on entistä tärkeämpää tavoitella hallituksen strategioita yhdessä rakennetusta uudistuvasta ja turvallisesta maasta, jossa terveyspalvelut painottuvat asiakaslähtöisiksi. Toimivilla ja helppokäyttöisillä tietojärjestelmillä voidaan sujuvoittaa hoitoketjuja ja lisätä ihmisten hyvinvointia. Terveysteknologian mahdollistamilla hyödyillä, voidaan siirtää asiakkaille vastuuta huolehtia terveydestään omatoimisesti.
Yleisesti digitaalisten palveluiden tarjonta ja käyttö on lisääntynyt voimakkaasti viime vuosina ja Vantaan suun terveydenhuollossakin niitä on tarjolla monia. Laadukkaiden palveluiden osatekijänä pidetään asiakaslähtöistä kehittämistä. Palveluiden tulee olla helppokäyttöisiä kaikille ikäryhmille myös kunnallisessa hammashoidossa. Kyselyä digitaalisten palveluiden käytöstä ja niiden kehittämisehdotuksia kerättiin kahden viikon ajan Vantaan hammashoidon internetsivuilla sekä muutamina päivinä Tikkurilan ja Myyrmäen hammashoitoloissa. Vastauksia tuli 133, jotka analysoitiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmin.
Tuloksista nousi esille melko vähäinen digitaalisten palveluiden tämän hetkinen käyttö, mutta kiinnostusta erityisesti toimivampaa ajanvarausta ja sähköistä hoidon tarpeen arviointia kohtaan löytyi kaikista ikäryhmistä. Toimimattomia päällekkäisiä järjestelmiä koettiin olevan jonkin verran. Loppuvuodesta 2019 Vantaan suun terveydenhuollossa käyttöönotettavassa asiakas- ja potilastietojärjestelmässä Apotissa mahdollistetaan asioinnin siirtymistä yhtenäisempään järjestelmään.