Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kehäsitomakoneiden 1 ja 3 käyntivarmuuden nostaminen

Huuki, Valtteri (2019)

 
Avaa tiedosto
Huuki_Valtteri.pdf (753.1Kt)
Lataukset: 


Huuki, Valtteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082818012
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Outokumpu Stainless Oy kuumavalssaamolle Tornioon. Sen tavoitteena on käyntivarmuuden nostaminen kehäsitomakoneille 1 ja 3. Lisäksi tavoitteena on saada selville syitä, miksi sitomakoneella 1 on enemmän häiriöitä kuin sitomakoneella 3, vaikka ne ovat identtisiä laitteistoja keskenään.

Outokumpu Stainless Oy on ruostumattoman teräksen valmistaja, ja Tornion tehtaan kuumavalssaamo koostuu yhdestä tuotantolinjasta. Tuotantolinjaan kuuluu rullankäsittely, jonka kehäsitomakoneisiin tässä työssä luodaan toimet, miten käyntivarmuutta nostetaan. Työn teoriana käytetään kunnossapidon teoriaa ja siinä käydään läpi kunnossapitolajit, kustannukset ja vikaantuminen.

Käyntivarmuuden nostattaminen alkoi keräämällä koneista niiden häiriöt aikaväliltä 2015–2017. Häiriötiedot kerättiin kunnossapitotietokannasta ja tuotannonohjausjärjestelmästä. Tuotannonohjausjärjestelmässä häiriöiden tiedot olivat suurimmaksi osaksi puutteellista, joten tiedot haettiin kunnossapitotietokannasta, jossa olivat häiriötiedot. Työssä myös haastateltiin toimihenkilöitä ja työntekijöitä, jotka työskentelevät sitomakoneiden kanssa. Kun kaikki häiriöt oli listattu, ne jaoteltiin kohdistetuksi niiden aiheuttamiin koneen osakomponentteihin. Näin saatiin tietoon ne komponentit, jotka aiheuttavat eniten häiriöitä määrällisesti ja ajallisesti. Vikaherkimpiä osakomponentteja olivat pantakela, pannansyöttö ja lukitus. Näille lisättiin ennakkohuoltotyöhön tiheämpi tarkastusväli ja varaosien vaihto.

Sitomakoneiden ennakkohuoltotöihin tehtiin muutoksia. 8 tunnin seisakkeihin, eli viikoittaisien seisakkien ennakkohuoltotyöhön lisättiin tarkastettavien kohteiden määrää, millä voidaan reagoida alkaviin vikaantumisiin mahdollisimman nopeasti. Kohteita ovat muun muassa hydrauliikkaliitoksien vuodot, rullien kuluneisuus ja laakereiden kunto. Yli vuorokauden kestävien seisakkien ennakkohuoltotyöhön tehtiin muutoksia, kuten osien vaihtojen tihennys. Työssä myös tuodaan esille muutostyöehdotuksia kuten jäähdytysjärjestelmän parannus, joilla vikoja saataisiin mahdollisesti poistettua.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste