Sellutehtaan paalauslinjojen käyttökunnossapidon kehittäminen
Paakinaho, Anita (2019)
Paakinaho, Anita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082918051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082918051
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja, kuinka UPM:n Pietarsaaren sellutehtaan paalauslinjojen kunnossapitoa voitaisiin parantaa. Pääpaino oli käyttökunnossapidossa eli paalauslinjanhoitajien suorittamissa ennakkohuolloissa ja korjauksissa. Tarkoituksena oli selvittää paalauslinjojen laitteissa esiintyviä tyypillisiä vikoja, kuinka näitä vikoja voitaisiin vähentää hyvällä ennakkohuollolla sekä miettiä vastuunjakoa eri huoltotoimenpiteiden välillä. Paalauslinjanhoitajille kuuluvista ennakkohuoltotöistä tehtiin ennakkohuollon tarkastuskortit, joita suunnitellessa pohdittiin erityisesti, mitkä olivat linjan ns. pullonkauloja ja kuinka usein mikäkin tarkastus tai huoltotehtävä oli tarpeen suorittaa. Työn jälkimmäisessä osassa pohdittiin mahdollisia keinoja paalauslinjojen käytettävyyden mittaamiseen.
Työn suoritus alkoi tutustumalla paalauslinjojen laitteiston käyttö- ja huolto-oppaisiin. Pohjatiedot työn tekemiselle oli saavutettu useamman kuukauden aikana käytännön työssä linjalla. Tätä kokemusperäistä tietoa käytettiin täydentämään käyttö- ja huolto-ohjeita. Työn jälkimmäinen osa tehtiin tutustumalla eri laitevalmistajien ja palveluntarjoajien palveluvalikoimaan sekä ottamalla suoraan yhteyttä heihin.
Työn tuloksena on 17 eri ennakkohuoltokorttia, jotka kattavat tehtaan kaikki kolme paalauslinjaa. Käytettävyyden mittaamiseen soveltuviksi vaihtoehdoiksi ehdotetaan mm. Valmetin BQS:ää tai Dashboardia, Iba AG:n ibaPDA:ta ja ibaAnalyzeria sekä Siemensin MindSphereä. The purpose of this thesis was to help improve pulp baling line maintenance at UPM’s pulp mill in Jakobstad. The main focus was on the preventive maintenance performed by the baling line operators. The meaning was to find out what were the most typical problems with baling line machines, how these faults could be made less frequent by careful preventive maintenance and also, what kind of maintenance work the operators could do, and what should be left for the maintenance professionals. Special maintenance cards were to be made of the tasks meant for the operators. While designing the cards, an extra thought was given on what were the so called bottle necks of the baling line and how often the maintenance tasks were to be performed. The latter part of the thesis was then dedicated to finding ways to calculate the availability of the baling line machines, and by those means, the availability of the whole baling line.
The maintenance cards were based on the user’s guides and maintenance manuals of the baling line machines, supported by the common knowledge the writer had acquired by working several months as an operator at the baling lines. The latter part of the thesis was done by getting to know better the different suppliers and their services by browsing their home pages and by contacting the firms directly for advice.
As a result, 17 maintenance cards were made, which include the machinery of all the three baling lines. As for the ways to collect machine and baling line availability data, a few suggestions were made, the main ones being, Valmet’s BQS or Dashboard, Iba AG’s ibaPDA and ibaAnalyzer and Siemens’ MindSphere.
Työn suoritus alkoi tutustumalla paalauslinjojen laitteiston käyttö- ja huolto-oppaisiin. Pohjatiedot työn tekemiselle oli saavutettu useamman kuukauden aikana käytännön työssä linjalla. Tätä kokemusperäistä tietoa käytettiin täydentämään käyttö- ja huolto-ohjeita. Työn jälkimmäinen osa tehtiin tutustumalla eri laitevalmistajien ja palveluntarjoajien palveluvalikoimaan sekä ottamalla suoraan yhteyttä heihin.
Työn tuloksena on 17 eri ennakkohuoltokorttia, jotka kattavat tehtaan kaikki kolme paalauslinjaa. Käytettävyyden mittaamiseen soveltuviksi vaihtoehdoiksi ehdotetaan mm. Valmetin BQS:ää tai Dashboardia, Iba AG:n ibaPDA:ta ja ibaAnalyzeria sekä Siemensin MindSphereä.
The maintenance cards were based on the user’s guides and maintenance manuals of the baling line machines, supported by the common knowledge the writer had acquired by working several months as an operator at the baling lines. The latter part of the thesis was done by getting to know better the different suppliers and their services by browsing their home pages and by contacting the firms directly for advice.
As a result, 17 maintenance cards were made, which include the machinery of all the three baling lines. As for the ways to collect machine and baling line availability data, a few suggestions were made, the main ones being, Valmet’s BQS or Dashboard, Iba AG’s ibaPDA and ibaAnalyzer and Siemens’ MindSphere.