Osaamistarpeet koulutuksen kehittämisen lähtökohtana hevosalan organisaatiossa : Suomen Hippos ry:n koulutustarjonnan arviointi ja kehittämisehdotukset.
Huttunen, Aune Katariina (2019)
Huttunen, Aune Katariina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091018338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091018338
Tiivistelmä
Organisaation koulutustarjonnan tulisi pystyä vastaamaan osaamistarpeeseen. Hyvin johdetussa organisaatiossa työntekijät pystyvät kehittämään ja hyödyntämään osaamistaan. Tietoa on runsaasti tarjolla, ja haasteena onkin tarvittavan tiedon saavuttaminen ja kohdentaminen. Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Suomen Hippos ry, joka on raviratojen ja hevosjalostusliittojen kattojärjestö Suomessa. Suomen Hippos vastaa osaltaan edellä mainittujen tahojen työntekijöiden ja toimihenkilöiden koulutuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää nykyisen koulutustarjonnan ja osaamistarpeen vastaavuus. Nykyistä koulutustarjontaa kehitetään saatujen tulosten perusteella. Tietoperustassa käsitellään osaamisen johtamiseen, hallintaan ja kehittämiseen liittyviä asioita.
Tutkimusosan aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituna kyselynä ja saadut vastaukset analysoitiin määrällisesti ja sisällönanalyysi-menetelmää soveltaen. Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että koulutustarjontaan ollaan pääpiirteittäin tyytyväisiä. Jonkin verran oli havaittavissa turhautuneisuutta samojen asiasisältöjen toistumiseen vuodesta toiseen.
Koulutustarjonnan kehittämiseksi esitetään, että koulutuksiin osallistujien kokemus ja osaaminen hyödynnettäisiin vertaisoppimisen muodossa myös koulutuksissa. Kokeneet henkilöt osallistuisivat koulutuksiin tutoreina ja mentoreina tarjoten osaamistaan alueellisesti tai valtakunnallisesti. Työntekijöiden ja toimihenkilöiden käytettävissä tulisi olla ajantasainen verkkopohjainen portaali, johon olisi koottu oman työn hoitamisen kannalta tärkeitä asioita, kuten yhteisiä ohjeita ja sääntöjä. Portaalista löytyisi myös keskustelufoorumi, jonka kautta tiedon ja kokemusten vaihtoon voisi osallistua vuorovaikutteisesti. Lisäksi on harkittava tehtävienkiertoa joissakin toimissa ja näin voidaan laajentaa työntekijöiden ja toimihenkilöiden osaamista.
Tutkimusosan aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituna kyselynä ja saadut vastaukset analysoitiin määrällisesti ja sisällönanalyysi-menetelmää soveltaen. Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että koulutustarjontaan ollaan pääpiirteittäin tyytyväisiä. Jonkin verran oli havaittavissa turhautuneisuutta samojen asiasisältöjen toistumiseen vuodesta toiseen.
Koulutustarjonnan kehittämiseksi esitetään, että koulutuksiin osallistujien kokemus ja osaaminen hyödynnettäisiin vertaisoppimisen muodossa myös koulutuksissa. Kokeneet henkilöt osallistuisivat koulutuksiin tutoreina ja mentoreina tarjoten osaamistaan alueellisesti tai valtakunnallisesti. Työntekijöiden ja toimihenkilöiden käytettävissä tulisi olla ajantasainen verkkopohjainen portaali, johon olisi koottu oman työn hoitamisen kannalta tärkeitä asioita, kuten yhteisiä ohjeita ja sääntöjä. Portaalista löytyisi myös keskustelufoorumi, jonka kautta tiedon ja kokemusten vaihtoon voisi osallistua vuorovaikutteisesti. Lisäksi on harkittava tehtävienkiertoa joissakin toimissa ja näin voidaan laajentaa työntekijöiden ja toimihenkilöiden osaamista.