Työnantajien kokemuksia maahanmuuttajan työllistämisestä Raahen seutukunnassa
Häkkilä, Marika; Ravaska, Anitta; Väärälä, Sirpa (2019)
Häkkilä, Marika
Ravaska, Anitta
Väärälä, Sirpa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091018354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091018354
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Raahen seutukunnassa toimivan Työnoste Raahe -hankkeen kanssa. Hankkeessa pyritään parantamaan maahanmuuttajien työllisyyttä ja madaltamaan työllistymisen esteitä, joten tutkimustuloksia voidaan käyttää maahanmuuttajien työllistymiseen liittyvien toimintamallien kehittämisessä. Tarkoituksena oli kuvailla työnantajien kokemuksia maahanmuuttajan työllistämisestä Raahen seutukunnan alueella, sekä selvittää millaisia kehittämisehdotuksia työnantajilla on maahanmuuttajan työllistämiseen liittyen
Tietoperustassa käsitellään Suomen väestörakenteen muutosta, sen vaikutusta maahanmuuttajan työllistymiseen sekä suomalaisen työelämän vaatimuksia ja perehdytystä työpaikoilla. Lisäksi käydään läpi maahanmuuttajan suomen kielen taidon merkitystä työllistymisessä, suomalaisessa työelämässä sekä integroitumisesta suomalaiseen yhteiskuntaan. Työnantajien kokemuksista ei ole olemassa paljoa tutkimustietoa, toisin kuin maahanmuuttajien kokemuksista.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin yksilöteemahaastatteluna, koska Työnoste Raahe -hankkeen yritysyhteistyökumppaneina toimivat työnantajat olivat ilmaisseet halukkuutensa kertoa vapaasti omista kokemuksistaan. Tutkimuksessa haastateltiin viittä työnantajaa. Aineistoa analysoitiin neljän teeman kautta; kielitaito, yleiset työelämätaidot, perehdytys ja integroituminen.
Tutkimuksessa ilmeni, että mukana olleet työnantajat ovat työllistäneet maahanmuuttajia vuosien ajan. Työnantajien mukaan maahanmuuttajat ovat merkittävä resurssi työmarkkinoilla. Kaikkien tutkittavien kokemuksista nousi esille maahanmuuttajan suomen kielen osaamisen merkitys. Työtä voi usein tehdä osaamatta suomen kieltä, mutta tällöin vaativimpiin työtehtäviin siirtyminen estyy ja maahanmuuttajan todellinen osaaminen jää hyödyntämättä. Kokemus maahanmuuttajan työllistämisestä lisää avoimuutta työyhteisöissä. Kehittämisehdotuksissa tärkeimmäksi toiveeksi nousi paremmat mahdollisuudet opiskella suomen kieltä myös jatkokurssien muodossa.
Tutkimus olisi kiinnostavaa tehdä isommalla otannalla ja laajemmalla ammattiryhmä edustajuudella. Mielenkiintoisena jatkotutkimuksena olisi tutkia myös ammatillisten koulujen ja työnantajien välistä yhteistyötä, jolloin saataisiin lisätietoa maahanmuuttajien koulutuksen ja työnantajien tarpeiden kohtaamisesta. We have implemented our bachelor’s thesis in co-operation with the Työnoste Raahe -project. This project’s aim is to improve immigrants’ employment and lower barriers in employment. The results from this thesis can be used to develop operating models in immigrants’ employment. The aim of our thesis is to describe employer’s experiences in hiring immigrants in the Raahe sub-region and also find out the development proposals employers’ have concerning immigrants’ employment.
In the database we process the changes in Finland’s population structure and its affection to immigrants’ employment, Finnish working life requirements and work orientation. We also process the meaning of immigrants’ Finnish language skills in employment, in Finnish working life and in the integration process into the Finnish society. There is not a lot of research available considering employers experiences, unlike the available research on employees’ own experiences.
Our thesis is a qualitative research and it has been implemented as an individual theme interviewing. We decided on a theme interview, because the employers co-operating with the Työnoste Raahe -project have expressed their will to tell freely about their experiences. We interviewed five employers for our thesis. The data was analyzed through four themes which are language skills, general working skills, orientation and integration.
The employers involved in this research have multiple years of experience in hiring immigrants. According to the employers, the immigrants are a significant resource in the labor market. The importance of language skills rises from all the studied experiences. It is possible to work without language skills, but without language skills, it is not possible to proceed into more demanding jobs. In this case, the immigrant is not able to benefit from his or her actual skills. The experience of hiring immigrants increases openness in work communities. In the employers’ development proposals, the main wish was getting better possibilities for immigrants to study Finnish also in more advanced courses.
It would be interesting to implement this research more widely and with a more extended group of professionals. As a further research, it would be interesting to do a research on vocational schools and employers co-operation, so we would receive more information on the confluence of immigrants schooling and employers’ needs.
Tietoperustassa käsitellään Suomen väestörakenteen muutosta, sen vaikutusta maahanmuuttajan työllistymiseen sekä suomalaisen työelämän vaatimuksia ja perehdytystä työpaikoilla. Lisäksi käydään läpi maahanmuuttajan suomen kielen taidon merkitystä työllistymisessä, suomalaisessa työelämässä sekä integroitumisesta suomalaiseen yhteiskuntaan. Työnantajien kokemuksista ei ole olemassa paljoa tutkimustietoa, toisin kuin maahanmuuttajien kokemuksista.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin yksilöteemahaastatteluna, koska Työnoste Raahe -hankkeen yritysyhteistyökumppaneina toimivat työnantajat olivat ilmaisseet halukkuutensa kertoa vapaasti omista kokemuksistaan. Tutkimuksessa haastateltiin viittä työnantajaa. Aineistoa analysoitiin neljän teeman kautta; kielitaito, yleiset työelämätaidot, perehdytys ja integroituminen.
Tutkimuksessa ilmeni, että mukana olleet työnantajat ovat työllistäneet maahanmuuttajia vuosien ajan. Työnantajien mukaan maahanmuuttajat ovat merkittävä resurssi työmarkkinoilla. Kaikkien tutkittavien kokemuksista nousi esille maahanmuuttajan suomen kielen osaamisen merkitys. Työtä voi usein tehdä osaamatta suomen kieltä, mutta tällöin vaativimpiin työtehtäviin siirtyminen estyy ja maahanmuuttajan todellinen osaaminen jää hyödyntämättä. Kokemus maahanmuuttajan työllistämisestä lisää avoimuutta työyhteisöissä. Kehittämisehdotuksissa tärkeimmäksi toiveeksi nousi paremmat mahdollisuudet opiskella suomen kieltä myös jatkokurssien muodossa.
Tutkimus olisi kiinnostavaa tehdä isommalla otannalla ja laajemmalla ammattiryhmä edustajuudella. Mielenkiintoisena jatkotutkimuksena olisi tutkia myös ammatillisten koulujen ja työnantajien välistä yhteistyötä, jolloin saataisiin lisätietoa maahanmuuttajien koulutuksen ja työnantajien tarpeiden kohtaamisesta.
In the database we process the changes in Finland’s population structure and its affection to immigrants’ employment, Finnish working life requirements and work orientation. We also process the meaning of immigrants’ Finnish language skills in employment, in Finnish working life and in the integration process into the Finnish society. There is not a lot of research available considering employers experiences, unlike the available research on employees’ own experiences.
Our thesis is a qualitative research and it has been implemented as an individual theme interviewing. We decided on a theme interview, because the employers co-operating with the Työnoste Raahe -project have expressed their will to tell freely about their experiences. We interviewed five employers for our thesis. The data was analyzed through four themes which are language skills, general working skills, orientation and integration.
The employers involved in this research have multiple years of experience in hiring immigrants. According to the employers, the immigrants are a significant resource in the labor market. The importance of language skills rises from all the studied experiences. It is possible to work without language skills, but without language skills, it is not possible to proceed into more demanding jobs. In this case, the immigrant is not able to benefit from his or her actual skills. The experience of hiring immigrants increases openness in work communities. In the employers’ development proposals, the main wish was getting better possibilities for immigrants to study Finnish also in more advanced courses.
It would be interesting to implement this research more widely and with a more extended group of professionals. As a further research, it would be interesting to do a research on vocational schools and employers co-operation, so we would receive more information on the confluence of immigrants schooling and employers’ needs.