Osaamisperusteisuuden moninaiset todellisuudet : ammatillisen koulutuksen muutoksen vaikutukset ammatillisen opettajan työhön
Heinilä, Henna; Uronen, Ilkka; Potinkara, Heli (2017)
Heinilä, Henna
Uronen, Ilkka
Potinkara, Heli
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7225-91-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7225-91-2
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus on suuressa muutoksessa. Tutkintoja on uudistettu ja tutkintorakenne uudistuu. Ammatillisen koulutuksen reformi vaikuttaa oppimisympäristöihin sekä toiminnan organisointiin. Tämän
lisäksi ammatilliseen koulutukseen kohdistuvat taloudelliset säästöt vaikuttavat ammatillisten oppilaitosten toimintaan.
Muutoksen vaikutuksia on syytä seurata ja tutkia. Tämä julkaisu on yksi maamme ensimmäisiä ammatillisen koulutuksen suureen muutokseen paneutuvista tutkimusjulkaisuista. Julkaisu koostuu kahdesta tutkimusraportista: Henna Heinilä ja Ilkka Uronen tutkivat TWIST-tutkimuksen raportissa opetussuunnitelman toimeenpanon käytäntöjä ja vaikutuksia sosiaali- ja terveysalan sekä autoalan perustutkinnoissa. Heli Potinkara taas selvittää TWIST it -tutkimuksen raportissa osaamisperustaisuuden lisäksi koulutussäästöjen vaikutuksia liiketalousalan ammatillisen koulutuksen opetukseen. Raporttien tutkimusaineisto on koottu kyselymenetelmällä ja haastattelemalla. Kohderyhmänä ovat olleet neljän ammatillisen toisen asteen oppilaitoksen opetuksesta vastaavat henkilöt.
Tutkimukset on toteutettu vuosina 2016–2017.
Tutkimuksiin osallistuneiden henkilöiden määrää voidaan pitää pienenä, mutta yhdessä näiden kahden tutkimushankkeen tulokset antavat tietoa ammatillisen koulutuksen opetuksen tilanteesta ja kehitysvaiheesta. Tuloksia voidaan käyttää toiminnan johtamiseen, opiskelijoiden ohjaamiseen, osaamisen laadun arviointiin ja toiminnan edelleen kehittämiseen. Tuloksilla on vaikutuksia myös ammatillisen opettajankoulutuksen toteuttamiseen.
Tutkimukset kuuluvat Haaga-Helia Ammatillisen opettajakorkeakoulun tutkimustoimintaan. Tohtorit Henna Heinilä, Ilkka Uronen ja Heli Potinkara ovat vastanneet tutkimusten teosta ja julkaisun kirjoittamisesta. Aineiston keruuseen, litterointiin ja analysointiin osallistui korkeakouluharjoittelija Henna Rantatupa. Haaga-Helia Ammatillisen opettajakorkeakoulun tutkimuspäällikkö Annica Isacsson on toiminut hankkeen projektiryhmässä. Taitosta ja kieliasun tarkistuksesta on vas tannut Nina Finell. Heille kaikille sekä hankkeen ohjausryhmälle kuuluu kiitos ansiokkaan tutkimuksen tekemisestä ja julkaisun valmistamisesta.
Mukana olleet koulutuksen järjestäjät ovat olleet mukana uraa uurtavassa tutkimustoiminnassa. Kaikille niille kiitos tutkimuksen mahdollistamisesta.
Tutkimushankkeen rahoittajia ovat olleet Helia-säätiö ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ. Suuri kiitos tästä tuesta ja hyvästä yhteistyöstä tutkimusten aikana.
lisäksi ammatilliseen koulutukseen kohdistuvat taloudelliset säästöt vaikuttavat ammatillisten oppilaitosten toimintaan.
Muutoksen vaikutuksia on syytä seurata ja tutkia. Tämä julkaisu on yksi maamme ensimmäisiä ammatillisen koulutuksen suureen muutokseen paneutuvista tutkimusjulkaisuista. Julkaisu koostuu kahdesta tutkimusraportista: Henna Heinilä ja Ilkka Uronen tutkivat TWIST-tutkimuksen raportissa opetussuunnitelman toimeenpanon käytäntöjä ja vaikutuksia sosiaali- ja terveysalan sekä autoalan perustutkinnoissa. Heli Potinkara taas selvittää TWIST it -tutkimuksen raportissa osaamisperustaisuuden lisäksi koulutussäästöjen vaikutuksia liiketalousalan ammatillisen koulutuksen opetukseen. Raporttien tutkimusaineisto on koottu kyselymenetelmällä ja haastattelemalla. Kohderyhmänä ovat olleet neljän ammatillisen toisen asteen oppilaitoksen opetuksesta vastaavat henkilöt.
Tutkimukset on toteutettu vuosina 2016–2017.
Tutkimuksiin osallistuneiden henkilöiden määrää voidaan pitää pienenä, mutta yhdessä näiden kahden tutkimushankkeen tulokset antavat tietoa ammatillisen koulutuksen opetuksen tilanteesta ja kehitysvaiheesta. Tuloksia voidaan käyttää toiminnan johtamiseen, opiskelijoiden ohjaamiseen, osaamisen laadun arviointiin ja toiminnan edelleen kehittämiseen. Tuloksilla on vaikutuksia myös ammatillisen opettajankoulutuksen toteuttamiseen.
Tutkimukset kuuluvat Haaga-Helia Ammatillisen opettajakorkeakoulun tutkimustoimintaan. Tohtorit Henna Heinilä, Ilkka Uronen ja Heli Potinkara ovat vastanneet tutkimusten teosta ja julkaisun kirjoittamisesta. Aineiston keruuseen, litterointiin ja analysointiin osallistui korkeakouluharjoittelija Henna Rantatupa. Haaga-Helia Ammatillisen opettajakorkeakoulun tutkimuspäällikkö Annica Isacsson on toiminut hankkeen projektiryhmässä. Taitosta ja kieliasun tarkistuksesta on vas tannut Nina Finell. Heille kaikille sekä hankkeen ohjausryhmälle kuuluu kiitos ansiokkaan tutkimuksen tekemisestä ja julkaisun valmistamisesta.
Mukana olleet koulutuksen järjestäjät ovat olleet mukana uraa uurtavassa tutkimustoiminnassa. Kaikille niille kiitos tutkimuksen mahdollistamisesta.
Tutkimushankkeen rahoittajia ovat olleet Helia-säätiö ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ. Suuri kiitos tästä tuesta ja hyvästä yhteistyöstä tutkimusten aikana.