Inbound kehityssuunnitelma
Maunula, Sofia (2019)
Maunula, Sofia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091618536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091618536
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä toteutetun kehittämishankkeen tavoitteena oli inbound liidien hoidon prosessin kehittäminen ja työkalun pilotointi yritykseen MORS Software. Inbound-markkinoinnin parempaan toteuttamiseen tarvittiin markkinointi- ja myyntitiimin jaettavaksi alusta, jonka avulla liidejä voidaan hyvin hallita.
Opinnäytetyö tehtiin toimintatutkimuksena ja sen teoreettisena viitekehyksenä käytetään inbound-markkinoinnin teoriaa, sekä hyödynnetään tutkimuksen kannalta oleellista ammattikirjallisuutta, sekä verkkoaineistoa. Itse tutkimustyössä käytetään niin kvalitatiivisia kuin kvantatiivisiakin tiedonkeruumenetelmiä. Ongelma havaittiin henkilökunnalle tehdyllä kyselyllä, mikä on kvantitatiivinen tiedonkeruumenetelmä. Koska opinnäytetyö tehtiin toimintatutkimuksena, siihen kuuluu vahvasti oma havainnointi tiedonkeruu menetelmänä, mitä täydennettiin haastatteluilla. Opinnäytetyössä käytettiin hyväksi lisäksi workshop menetelmää, sekä benchmarking menetelmää.
Kehittämishankkeeseen kuuluu Inbound-markkinoinnin kehityssuunnitelma, jonka avulla tavoitteet oli tarkoitus toteuttaa. Kehityssuunnitelman oli tarkoitus kehittää yrityksen olemassa olevaa inbound liidien hoitoprosessia. Suunnitelmassa käydään ensin läpi inbound prosessin nykytila, sekä kilpailija-analyysi kahden merkittävän kansainvälisen kilpailijan prosesseista. Lisäksi suunnitelmaan kuuluu ostopersoonat, asiakaspolun kuvaaminen, asiakkaalle tarjottavat edut, tarjoamat ja elementit, sekä suunnitelma siitä, mitä työkaluja toteutukseen tarvittaisiin. Suunnitelman lopuksi esitetään toteutussuunnitelma, aikataulu ja budjetti.
Tärkein mittari tässä projektissa oli inbound-markkinoinnin työkalun pilotoinnin onnistuminen. Työkalun pilotoiminen onnistui, lisäksi työkalun valintaa pidetään haastattelujen perusteella onnistuneena. Liidien aktiviteettien mittaaminen ennen ja jälkeen konvertoitumisen onnistui ja useita tärkeitä uusia mittareita saatiin käyttöön. Inbound liidien hoidon prosessin kehittämisen tavoitteena oli tunnistaa ja saada mitattua ja raportoitua markkinoinnin liidit (MQL), sekä myynnin liidit (SQL). Markkinoinnin ja myynnin liidit saatiin tunnistettua, mitattua, sekä raportoitua. Joten kaiken kaikkiaan voidaan arvioida hanketta onnistuneeksi ja myös merkitykselliseksi tekijän omalle ammatilliselle kehitykselle, sekä koko organisaatiolle. Hanke on myös poikinut jatko toimenpiteitä.
Opinnäytetyö tehtiin toimintatutkimuksena ja sen teoreettisena viitekehyksenä käytetään inbound-markkinoinnin teoriaa, sekä hyödynnetään tutkimuksen kannalta oleellista ammattikirjallisuutta, sekä verkkoaineistoa. Itse tutkimustyössä käytetään niin kvalitatiivisia kuin kvantatiivisiakin tiedonkeruumenetelmiä. Ongelma havaittiin henkilökunnalle tehdyllä kyselyllä, mikä on kvantitatiivinen tiedonkeruumenetelmä. Koska opinnäytetyö tehtiin toimintatutkimuksena, siihen kuuluu vahvasti oma havainnointi tiedonkeruu menetelmänä, mitä täydennettiin haastatteluilla. Opinnäytetyössä käytettiin hyväksi lisäksi workshop menetelmää, sekä benchmarking menetelmää.
Kehittämishankkeeseen kuuluu Inbound-markkinoinnin kehityssuunnitelma, jonka avulla tavoitteet oli tarkoitus toteuttaa. Kehityssuunnitelman oli tarkoitus kehittää yrityksen olemassa olevaa inbound liidien hoitoprosessia. Suunnitelmassa käydään ensin läpi inbound prosessin nykytila, sekä kilpailija-analyysi kahden merkittävän kansainvälisen kilpailijan prosesseista. Lisäksi suunnitelmaan kuuluu ostopersoonat, asiakaspolun kuvaaminen, asiakkaalle tarjottavat edut, tarjoamat ja elementit, sekä suunnitelma siitä, mitä työkaluja toteutukseen tarvittaisiin. Suunnitelman lopuksi esitetään toteutussuunnitelma, aikataulu ja budjetti.
Tärkein mittari tässä projektissa oli inbound-markkinoinnin työkalun pilotoinnin onnistuminen. Työkalun pilotoiminen onnistui, lisäksi työkalun valintaa pidetään haastattelujen perusteella onnistuneena. Liidien aktiviteettien mittaaminen ennen ja jälkeen konvertoitumisen onnistui ja useita tärkeitä uusia mittareita saatiin käyttöön. Inbound liidien hoidon prosessin kehittämisen tavoitteena oli tunnistaa ja saada mitattua ja raportoitua markkinoinnin liidit (MQL), sekä myynnin liidit (SQL). Markkinoinnin ja myynnin liidit saatiin tunnistettua, mitattua, sekä raportoitua. Joten kaiken kaikkiaan voidaan arvioida hanketta onnistuneeksi ja myös merkitykselliseksi tekijän omalle ammatilliselle kehitykselle, sekä koko organisaatiolle. Hanke on myös poikinut jatko toimenpiteitä.