Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lasten sosiaalisemotionaalisten taitojen tukeminen

Lipp, Agnes (2019)

 
Avaa tiedosto
Lipp_Agnes.pdf..pdf (825.4Kt)
Lataukset: 


Lipp, Agnes
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091818595
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitetaan yhden yksityisen päiväkodin työntekijöiden kokemuksia varhaiskasvatusikäisten lasten sosiaalisemotionaalisten taitojen tukemisesta. Tavoitteena oli selvittää, miten työntekijät tunnistavat lasten sosiaalisemotionaalisia vaikeuksia ja millaisia tuen menetelmiä he käyttävät. Opinnäytetyö on tehty yhteistyökumppanin tarpeesta kehittää päiväkodin arjen toimintatapoja ja tukea työntekijöitä löytämään sopivia menetelmiä lasten sosiaalisemotionaalisten taitojen tukemiseksi. Opinnäytetyöllä vastataan varhaiskasvatuksen tavoitteisiin vahvistaa lasten sosiaalisia ja vuorovaikutustaitoja päiväkodeissa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella päiväkodin henkilökunnalta.

Sosiaalisemotionaalisia taitoja ovat tietoisuus itsestä ja muista, myönteiset asenteet, vastuullisuus sekä sosiaaliset taidot. Taitojen kehittymiseen vaikuttavat ihmisen persoonallisuus, tunnetaidot ja empatia sekä kielen taidot. Suuri merkitys on varhaisilla kokemuksilla, yhteisön normeilla ja aikuisten tavalla reagoida lapsen toimintaan. Työntekijät voivat usein kokea epävarmuutta lasten sosiaalisemotionaalisten haasteiden kohtaamisessa ja sopivien tuen menetelmien löytämisessä. Tästä syystä on tarvetta tutkia lasten sosiaalisemotionaalisia haasteita ja sopivia arjen käytäntöjä niiden taitojen tukemiseksi.

Tuloksissa korostui aiheen tärkeys ja työntekijöiden haasteet kohdata ja tukea lasten sosiaalisemotionaalisia vaikeuksia päiväkodin arjessa. Osa Tilannekartoituksessa (Määttä ym. 2017) käytetyistä menetelmistä oli työntekijöille tuntemattomia. Eniten käytettyjä menetelmiä olivat liikunta, musiikki, taide ja kirjat sekä pienryhmätoiminta. Oman työn reflektoinnin tärkeys nousi esille kyselyssä. Samoin pyrittiin havainnoimaan lasten toimintaa, edistämään yhteisöllisyyttä, huomioimaan yksilöllisesti sekä kehumaan ja kannustamaan lapsia. Päiväkodin arjen toimintatapoina olivat positiivinen CV, päivärytmin kuvittaminen ja kaverikerhot sekä lapsen oleminen ”päivän tähtenä”. Erityisesti huomattiin ulospäin suuntautuvia käytöshäiriöitä, vähemmän vetäytyvää käyttäytymistä.

Aineistosta ilmeni tarve tutkia ruuan merkityksen yhteyttä lasten käytöshäiriöihin. Kehittämisehdotuksena on myös suorittaa laajempi tutkimus useammissa yksityisissä sekä kunnallisissa päiväkodeissa työntekijöiden sekä vanhempien kokemuksista kohdata lasten sosiaalisemotionaalisia haasteita ja menetelmistä taitojen tukemisessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste