Sasta Oy:n sähköinen liiketoiminta
Saarelainen, Tanja (2010)
Saarelainen, Tanja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717296
Tiivistelmä
Maailma digitalisoituu kovaa vauhtia. Paitsi kuluttajien, myös yritysten keskuudessa tieto- ja viestintätekniikan
kehittymisen mukanaan tuomat muutokset ovat olleet hyvin monimuotoisia ja liiketoimintojen sähköistyminen
on tuonut muutoksia moniin palveluihin, kaupankäyntiin, tiedon etsintään ja vapaa-aikaan. Digitaaliset
kanavat, Internet mukaan lukien, tarjoavat mahdollisuuksia säännölliseen, kustannustehokkaaseen, personoituun
ja vuorovaikutteiseen yhteydenpitoon yrityksen ja sen asiakkaiden välillä. Yritysten välistä kauppaa
harjoittaviin yrityksiin kohdistuu yhteistyökumppanien taholta nykyisin jo melkoinen paine siirtyä kaupankäynnissä
tehokkaaseen tietoverkkojen käyttöön.
Tämän opinnäytteen kokonaistavoitteena oli tuottaa lisätietoa ja ymmärrystä sähköisen liiketoiminnan kehittämisestä vaatetusalan yritys Sasta Oy:n johdolle järkevien päätösten ja valintojen tueksi, jotta myös Sastan kaltaisen pk-yrityksen liiketoimintaa voitaisiin kehittää sähköisten ratkaisujen avulla. Työn teoriaosuus keskittyi sähköisen liiketoiminnan kehittämiseen erityisesti myynnin ja asiakkuuksien näkökulmasta. Empiirinen tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, joka koostui Sastan myyntihenkilöstön haastatteluista, Sastan valikoiduille asiakkaille lähetetystä sähköpostikyselystä sekä benchmarking- eli vertailuanalyyseistä. Tutkimustulosten pohjalta laadittiin ehdotelma Sasta Oy:n sähköisen liiketoiminnan visiosta, jonka tarkoituksena on antaa yrityksen johdolle eväitä Sastan sähköisen liiketoiminnan suunnitteluun ja mahdollisen sähköisen liiketoimintastrategian muodostamiseen.
Tutkimus osoitti, että Sasta Oy:n on korkea aika ryhtyä sähköistämään liiketoimintojaan. Yritys voi kehittää
myyntiin ja asiakaspalveluun liittyvään toimintaansa suhteellisen yksinkertaisesti paitsi jälleenmyyjän myös
myyntihenkilöstön suuntaan sähköistämällä joitakin tiettyjä yrityksen rutiininomaisia peruspalveluja. Rutiinitoimintoja, kuten esimerkiksi tilausten vastaanotto- ja tallennus, automatisoimalla yrityksellä on mahdollisuus
saavuttaa paitsi toiminnallista tehokkuutta, myös kustannussäästöjä, kun resursseja voidaan vapauttaa tehokkaampaan ja painopiste voidaan siirtää lisäarvoa tuottavaan työhön, esimerkiksi strategiseen osaamiseen.
kehittymisen mukanaan tuomat muutokset ovat olleet hyvin monimuotoisia ja liiketoimintojen sähköistyminen
on tuonut muutoksia moniin palveluihin, kaupankäyntiin, tiedon etsintään ja vapaa-aikaan. Digitaaliset
kanavat, Internet mukaan lukien, tarjoavat mahdollisuuksia säännölliseen, kustannustehokkaaseen, personoituun
ja vuorovaikutteiseen yhteydenpitoon yrityksen ja sen asiakkaiden välillä. Yritysten välistä kauppaa
harjoittaviin yrityksiin kohdistuu yhteistyökumppanien taholta nykyisin jo melkoinen paine siirtyä kaupankäynnissä
tehokkaaseen tietoverkkojen käyttöön.
Tämän opinnäytteen kokonaistavoitteena oli tuottaa lisätietoa ja ymmärrystä sähköisen liiketoiminnan kehittämisestä vaatetusalan yritys Sasta Oy:n johdolle järkevien päätösten ja valintojen tueksi, jotta myös Sastan kaltaisen pk-yrityksen liiketoimintaa voitaisiin kehittää sähköisten ratkaisujen avulla. Työn teoriaosuus keskittyi sähköisen liiketoiminnan kehittämiseen erityisesti myynnin ja asiakkuuksien näkökulmasta. Empiirinen tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, joka koostui Sastan myyntihenkilöstön haastatteluista, Sastan valikoiduille asiakkaille lähetetystä sähköpostikyselystä sekä benchmarking- eli vertailuanalyyseistä. Tutkimustulosten pohjalta laadittiin ehdotelma Sasta Oy:n sähköisen liiketoiminnan visiosta, jonka tarkoituksena on antaa yrityksen johdolle eväitä Sastan sähköisen liiketoiminnan suunnitteluun ja mahdollisen sähköisen liiketoimintastrategian muodostamiseen.
Tutkimus osoitti, että Sasta Oy:n on korkea aika ryhtyä sähköistämään liiketoimintojaan. Yritys voi kehittää
myyntiin ja asiakaspalveluun liittyvään toimintaansa suhteellisen yksinkertaisesti paitsi jälleenmyyjän myös
myyntihenkilöstön suuntaan sähköistämällä joitakin tiettyjä yrityksen rutiininomaisia peruspalveluja. Rutiinitoimintoja, kuten esimerkiksi tilausten vastaanotto- ja tallennus, automatisoimalla yrityksellä on mahdollisuus
saavuttaa paitsi toiminnallista tehokkuutta, myös kustannussäästöjä, kun resursseja voidaan vapauttaa tehokkaampaan ja painopiste voidaan siirtää lisäarvoa tuottavaan työhön, esimerkiksi strategiseen osaamiseen.