Nauretaan yhdessä! : Taikalamppu-elokuvatyöpaja maahanmuuttajien mediakasvatuksessa
Nykänen, Katja (2010)
Nykänen, Katja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717289
Tiivistelmä
Taikalamppu on elokuvaohjaaja ja pedagogi Kaija Juurikkalan kehittämä mediakasvatusmenetelmä, joka koostuu lyhyistä elokuvatyöpajoista. Opinnäytteessäni tutkin, soveltuuko Suomessa kehitetty menetelmä maahanmuuttajien mediakasvatukseen. Esitän myös muutosehdotuksia Taikalamppu-menetelmän rakenteeseen. Ehdotusten avulla menetelmää voitaisiin soveltaa maahanmuuttajien erityistarpeet huomioivammaksi.
Työssäni tutkin, miten Suomessa kehitetty ja täällä testattu mediakasvatusmetodi toimii maahanmuuttajilla, joiden lähtötiedot niin medianlukutaidon, kielen ymmärtämisen kuin viestintätaitojenkin osalta eroavat suomalaisesta. Opinnäytteeni toteutettiin yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin kanssa, ja sen tarkoitus on osoittaa, että Taikalamppu voitaisiin integroida osaksi järjestön monikulttuurisuustoimintaa.
Tutkimusmateriaalia opinnäytteeseeni hankin haastattelujen lisäksi järjestämällä kaksi Taikalamppu-työpajaa suomen kieltä opiskeleville maahanmuuttajille. Työpajoista saamani myönteisen palautteen mukaan Taikalamppu soveltuu erinomaisesti maahanmuuttajille, mutta menetelmää tulisi muokata muun muassa lisäämällä työpajan rakenteeseen elokuvan kuvakerronnan teoriaa.
Tutkimukseni osoitti, että Taikalamppua voitaisiin jatkossa hyödyntää laajemmin Punaisen Ristin monikulttuurisuustoiminnassa. Keskusteluryhmien lisäksi voitaisiin miettiä, kuinka työpajan toteuttaminen olisi mahdollista vastaanottokeskuksissa, joissa säännöt kuvauskäytäntöihin ovat luonnollisesti tiukat.
Opinnäytteestäni käy ilmi, että Taikalamppu voi edistää maahanmuuttajien kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Lisäksi sillä voi olla voimauttava vaikutus maahanmuuttajien identiteetin kehityksessä. Taikalamppua voidaan käyttää myös kielenoppimisen edistäjänä.
Työssäni tutkin, miten Suomessa kehitetty ja täällä testattu mediakasvatusmetodi toimii maahanmuuttajilla, joiden lähtötiedot niin medianlukutaidon, kielen ymmärtämisen kuin viestintätaitojenkin osalta eroavat suomalaisesta. Opinnäytteeni toteutettiin yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin kanssa, ja sen tarkoitus on osoittaa, että Taikalamppu voitaisiin integroida osaksi järjestön monikulttuurisuustoimintaa.
Tutkimusmateriaalia opinnäytteeseeni hankin haastattelujen lisäksi järjestämällä kaksi Taikalamppu-työpajaa suomen kieltä opiskeleville maahanmuuttajille. Työpajoista saamani myönteisen palautteen mukaan Taikalamppu soveltuu erinomaisesti maahanmuuttajille, mutta menetelmää tulisi muokata muun muassa lisäämällä työpajan rakenteeseen elokuvan kuvakerronnan teoriaa.
Tutkimukseni osoitti, että Taikalamppua voitaisiin jatkossa hyödyntää laajemmin Punaisen Ristin monikulttuurisuustoiminnassa. Keskusteluryhmien lisäksi voitaisiin miettiä, kuinka työpajan toteuttaminen olisi mahdollista vastaanottokeskuksissa, joissa säännöt kuvauskäytäntöihin ovat luonnollisesti tiukat.
Opinnäytteestäni käy ilmi, että Taikalamppu voi edistää maahanmuuttajien kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Lisäksi sillä voi olla voimauttava vaikutus maahanmuuttajien identiteetin kehityksessä. Taikalamppua voidaan käyttää myös kielenoppimisen edistäjänä.