Normal map : High poly -mallin pinnanmuotojen siirtäminen low poly -mallille
Ruohomaa, Silja (2010)
Ruohomaa, Silja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120417123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120417123
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee 3D-mallien tekstuureita ja sitä, kuinka niillä voidaan luoda illuusio tarkemmin mallinnetusta kappaleesta. Normal map -tekstuurit, joihin työ erityisesti keskittyy, mahdollistavat yksityiskohtaisen mallin pinnanmuotojen näennäisen siirtämisen yksinkertaisemmalle kappaleelle. Opinnäytetyön tavoite on myös kartoittaa yleisesti reaaliaikaiseen renderöimiseen soveltuvia malleja ja tekstuureita. Aihetta lähestytään normaalikarttojen ja niiden ominaisuuksien kautta.
Opinnäytetyö koostuu tekstuureihin, erityisesti pelialalla käytettyihin, ja normaalikarttoihin tutustumisesta ja sekä kolmen esimerkkityön yksityiskohtaisesta projektikuvauksesta. Esimerkkityöt esittelevät kolme erilaista tapaa luoda normal map Autodesk 3Ds Max -ohjelmalla luodulle mallille. Opinnäytetyössä käsitellään myös normal mapin luomista
yleisemmällä tasolla.
Normaalikartat ovat tehokas menetelmä luoda yksityiskohtaisia malleja tekemättä niistä liian raskaita nopealle renderöimiselle. Ennen normaalikarttoja käytettiin bump mapping -tekniikkaa, joka jää menetelmiä verratessa normal mapien taakse tarkkuudessaan ja realistisuudessaan.
Menetelmän tekee hyödylliseksi se, että se ei tee 3D-scenestä tai objektista niin raskasta kuin mitä oikea korkearesoluutioinen kappale olisi. Normaalikartta pyrkii säilyttämään tarkan mallin yksityiskohdat siirtämättä high poly -mallien heikkouksia, kuten pitkiä renderöimisaikoja ja scenen raskautta low poly -malliin. Metodi on erityisen hyödyllinen reaaliaikaisessa mediassa ja on laajasti käytössä pelialalla.
Opinnäytetyö koostuu tekstuureihin, erityisesti pelialalla käytettyihin, ja normaalikarttoihin tutustumisesta ja sekä kolmen esimerkkityön yksityiskohtaisesta projektikuvauksesta. Esimerkkityöt esittelevät kolme erilaista tapaa luoda normal map Autodesk 3Ds Max -ohjelmalla luodulle mallille. Opinnäytetyössä käsitellään myös normal mapin luomista
yleisemmällä tasolla.
Normaalikartat ovat tehokas menetelmä luoda yksityiskohtaisia malleja tekemättä niistä liian raskaita nopealle renderöimiselle. Ennen normaalikarttoja käytettiin bump mapping -tekniikkaa, joka jää menetelmiä verratessa normal mapien taakse tarkkuudessaan ja realistisuudessaan.
Menetelmän tekee hyödylliseksi se, että se ei tee 3D-scenestä tai objektista niin raskasta kuin mitä oikea korkearesoluutioinen kappale olisi. Normaalikartta pyrkii säilyttämään tarkan mallin yksityiskohdat siirtämättä high poly -mallien heikkouksia, kuten pitkiä renderöimisaikoja ja scenen raskautta low poly -malliin. Metodi on erityisen hyödyllinen reaaliaikaisessa mediassa ja on laajasti käytössä pelialalla.