Musiikkivideon suunnittelu ja toteutus
Vähämaa, Toni; Mäkinen, Janne (2010)
Vähämaa, Toni
Mäkinen, Janne
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116545
Tiivistelmä
Teimme opinnäytteenä musiikkivideon vaasalaiselle bändille. Kerromme raportissa aiheeseen liittyvää kirjallisuutta apuna käyttäen, mitä työskentelyvaiheita musiikkivideoprojekti pitää sisällään. Lisäksi tutkimme taustalla musiikkivideoprojektin ajankäyttöä.
Raportin ensimmäinen osio käsittelee synopsista, käsikirjoitusta ja storyboardia. Raportti jatkuu videokuvaamisella, josta kerromme pääpiirteittäin kameran valinnasta, kameran otteista ja liikkeistä sekä omista ratkaisuistamme kuvauspaikalla. Musiikkivideomme leikkaamisessa käytimme Adobe Premiere CS5:sta, joten aiheesta kertova kappale pohjautuu pitkälti Premieren ympärille. Editointiosuudessa käsittelemmekin pääasioita videon tuonnista ja viennistä, leikkauksesta, asettelusta sekä äänen muokkaamisesta.
Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmamme kursseilla esiin nousi usein tilanteita, joissa mielestämme opettajat eivät antaneet riittävästi aikaa projektien suorittamiseen. Kiitettävän arvosanan saaminen jäikin usein kiinni ajan puutteesta. Tapaukset korostuivat varsinkin projekteissa, joissa käytettiin tietokoneohjelmia (Esimerkiksi Adoben tuotteita). Tavoitteena olikin tutkimuskyselyn avulla selvittää, löytyykö ammattikorkeakoulun opettajilta käsitystä siitä, kuinka paljon aikaa kuluu tässä tapauksessa musiikkivideoprojektiin. Kysely lähetettiin sähköpostitse 210:lle Vaasan ammattikorkeakoulun opettajalle, joista 62 vastasi kyselyyn. Tulokset osoittivat tuntemuksemme oikeiksi.
Raportin viimeisessä osiossa puramme tutkimustulokset ympyrädiagrammeja hyväksi käyttäen. Lisäksi palaamme miettimään, miten onnistuimme opinnäytteessämme.
Raportin ensimmäinen osio käsittelee synopsista, käsikirjoitusta ja storyboardia. Raportti jatkuu videokuvaamisella, josta kerromme pääpiirteittäin kameran valinnasta, kameran otteista ja liikkeistä sekä omista ratkaisuistamme kuvauspaikalla. Musiikkivideomme leikkaamisessa käytimme Adobe Premiere CS5:sta, joten aiheesta kertova kappale pohjautuu pitkälti Premieren ympärille. Editointiosuudessa käsittelemmekin pääasioita videon tuonnista ja viennistä, leikkauksesta, asettelusta sekä äänen muokkaamisesta.
Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmamme kursseilla esiin nousi usein tilanteita, joissa mielestämme opettajat eivät antaneet riittävästi aikaa projektien suorittamiseen. Kiitettävän arvosanan saaminen jäikin usein kiinni ajan puutteesta. Tapaukset korostuivat varsinkin projekteissa, joissa käytettiin tietokoneohjelmia (Esimerkiksi Adoben tuotteita). Tavoitteena olikin tutkimuskyselyn avulla selvittää, löytyykö ammattikorkeakoulun opettajilta käsitystä siitä, kuinka paljon aikaa kuluu tässä tapauksessa musiikkivideoprojektiin. Kysely lähetettiin sähköpostitse 210:lle Vaasan ammattikorkeakoulun opettajalle, joista 62 vastasi kyselyyn. Tulokset osoittivat tuntemuksemme oikeiksi.
Raportin viimeisessä osiossa puramme tutkimustulokset ympyrädiagrammeja hyväksi käyttäen. Lisäksi palaamme miettimään, miten onnistuimme opinnäytteessämme.