Lasten kengät ja sukat - kirjallinen ohje vanhemmille
Koponen, Päivi; Laiho, Eleonoora; Virta, Taina (2010)
Koponen, Päivi
Laiho, Eleonoora
Virta, Taina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016325
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lasten jalkaterveyden edistäminen kehittämällä päiväkoti-ikäisten lasten vanhemmille kirjallinen ohje sopivien kenkien ja sukkien valintaa varten. Yhteistyökumppaniksi opinnäytetyössä valittiin päiväkoti Vantaalta.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kattavaa kirjallisuuskatsausta, puolistrukturoitua teemahaastattelua ja puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin seuraavista tietokannoista: Medic, Cinahl, Medline ja Cochrane Library. Systemaattisen haun tuottamista tutkimuksista, tutkimusartikkeleista ja asiantuntija-artikkeleista valikoitui 11 käyttökelpoista osumaa. Haastattelujoukko koostui viidestä päiväkoti-ikäisen lapsen vanhemmasta. Artikkelit ja haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Kyselylomakkeiden palaute analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkimusten mukaan lasten kenkien tulisi jäljitellä mahdollisimman tarkoin paljasjaloin kävelyä ja sallia jalkaterien toimia luonnollisesti. Kenkien tulisi olla kevyet, joustavat, hengittävät ja sopivat kooltaan. Vanhempien tietämys oikeanlaisista lasten kengistä ja sukista sekä niiden sopivuuden luotettavasta arvioinnista osoittautui haastattelujen perusteella puutteelliseksi ja osin virheelliseksi. Kengät valittiin yleensä ulkonäön perusteella. Sopivan koon arvioinnissa luotettiin liikaa kokonumerointiin. Vanhemmat olivat kiinnostuneita lasten jalkaterveydestä ja hyvistä kengistä, mutta tiedon saatavuudessa oli puutteita.
Aiempien tutkimusten ja vanhempien haastattelujen pohjalta kehitettiin vanhemmille kirjallinen ohje apuvälineeksi lasten kenkien ja sukkien valintaan. Vanhempien lisäksi ohjetta voivat myös hyödyntää työssään eri ammattikuntien edustajat, kuten päiväkotien henkilökunta, terveydenhoitajat ja jalkaterapeutit. Ohje antaa tietoa lasten jalkaterveyttä tukevien kenkien ja sukkien valinnasta.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kattavaa kirjallisuuskatsausta, puolistrukturoitua teemahaastattelua ja puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin seuraavista tietokannoista: Medic, Cinahl, Medline ja Cochrane Library. Systemaattisen haun tuottamista tutkimuksista, tutkimusartikkeleista ja asiantuntija-artikkeleista valikoitui 11 käyttökelpoista osumaa. Haastattelujoukko koostui viidestä päiväkoti-ikäisen lapsen vanhemmasta. Artikkelit ja haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Kyselylomakkeiden palaute analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkimusten mukaan lasten kenkien tulisi jäljitellä mahdollisimman tarkoin paljasjaloin kävelyä ja sallia jalkaterien toimia luonnollisesti. Kenkien tulisi olla kevyet, joustavat, hengittävät ja sopivat kooltaan. Vanhempien tietämys oikeanlaisista lasten kengistä ja sukista sekä niiden sopivuuden luotettavasta arvioinnista osoittautui haastattelujen perusteella puutteelliseksi ja osin virheelliseksi. Kengät valittiin yleensä ulkonäön perusteella. Sopivan koon arvioinnissa luotettiin liikaa kokonumerointiin. Vanhemmat olivat kiinnostuneita lasten jalkaterveydestä ja hyvistä kengistä, mutta tiedon saatavuudessa oli puutteita.
Aiempien tutkimusten ja vanhempien haastattelujen pohjalta kehitettiin vanhemmille kirjallinen ohje apuvälineeksi lasten kenkien ja sukkien valintaan. Vanhempien lisäksi ohjetta voivat myös hyödyntää työssään eri ammattikuntien edustajat, kuten päiväkotien henkilökunta, terveydenhoitajat ja jalkaterapeutit. Ohje antaa tietoa lasten jalkaterveyttä tukevien kenkien ja sukkien valinnasta.