Asiakkaiden tyytyväisyys Mari-kodissa asumiseen
Väisänen, Toni (2009)
Väisänen, Toni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903241791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903241791
Tiivistelmä
Lapinlahden Mari-koti Oy tarjoaa asumispalveluita kehitysvammaisille asiakkaille. Mari-kodin
toiminta perustuu eri laatujärjestelmiin, lakeihin, arvoihin ja toimintasuunnitelmaan. Osana toiminnan
kehittämistä suoritetaan joka syksy asiakastyytyväisyyskysely asiakasyhteisölle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ovatko Mari-kodin asiakkaat tyytyväisiä Marikodissa
asumiseen. Tutkimus oli määrällinen. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoituja kysely- sekä
havainnointilomakkeita käyttäen. Tutkimukseen osallistui 15 asiakasta. Saatu aineisto analysoitiin
laatimalla tuloksista frekvensseillä kuvattu loppuyhteenvetolomake.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä Mari-kodissa asumiseen. Erityisen
tyytyväisiä oltiin ruokaan, nukkumiseen, turvallisuuteen, viriketoimintaan ja
vaikutusmahdollisuuksiin. Mielipide-eroja esiintyi Mari-kodin ympäristöön, peseytymiseen ja omasta
sairaudesta tiedottamiseen liittyvissä asioissa.
Tutkimustulosten pohjalta Mari-koti pystyy kehittämään palveluitaan sekä asettamaan tavoitteita
seuraavan vuoden toimintaansa.
toiminta perustuu eri laatujärjestelmiin, lakeihin, arvoihin ja toimintasuunnitelmaan. Osana toiminnan
kehittämistä suoritetaan joka syksy asiakastyytyväisyyskysely asiakasyhteisölle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ovatko Mari-kodin asiakkaat tyytyväisiä Marikodissa
asumiseen. Tutkimus oli määrällinen. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoituja kysely- sekä
havainnointilomakkeita käyttäen. Tutkimukseen osallistui 15 asiakasta. Saatu aineisto analysoitiin
laatimalla tuloksista frekvensseillä kuvattu loppuyhteenvetolomake.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä Mari-kodissa asumiseen. Erityisen
tyytyväisiä oltiin ruokaan, nukkumiseen, turvallisuuteen, viriketoimintaan ja
vaikutusmahdollisuuksiin. Mielipide-eroja esiintyi Mari-kodin ympäristöön, peseytymiseen ja omasta
sairaudesta tiedottamiseen liittyvissä asioissa.
Tutkimustulosten pohjalta Mari-koti pystyy kehittämään palveluitaan sekä asettamaan tavoitteita
seuraavan vuoden toimintaansa.